Älä ulkoista, etsi kumppani
Bloogie
Jos laitat firmasi markkinointiin sata tonnia vuodessa ja paras keinosi tsekata homman onnistuminen vuoden lopussa on ryhtyä laskemaan, onko markkinointitoimisto tehnyt sovitun määrän Facebook-postauksia, ollaan hatelikossa että raikaa.
Ilmeisesti et luota markkinointikumppanisi tekemisiin, joka johtunee siitä, ettet ole saanut riittävästi tai oikeanlaista infoa heidän touhujensa tuloksista. Se taas voi johtua siitä, että oikeita tulostavotteita ei olla määritelty lainkaan tai ainakaan oikein.
Nähdäksemme on niin, että yritys ostaa markkinointisuunnittelun strategoineen ja jalkautuksineen ulkoa samasta syystä kuin lumitöiden tekemisen: ettei itse tartteis. Tulosodotukset ovat uuden kumppanin kanssa aloitettaessa tietenkin kovat, ja niin pitää ollakin. Rahalle pitääkin saada vastinetta.
Kaikkea vastuuta et tässäkään voi ostaa pois itseltäsi, sillä onnistuakseen kumppanisi tarvitsee panostusta myös sinulta. Muutakin kuin rahallista.
Ainakin seuraavia asioita kannattaa funtsia jo markkinointitoimistoa etsiessään ja tarjousta funtsiessaan:
- Markkinoinnin tavoitteet (löytynevät liiketoiminnan strategiasta, sukua kun ovat).
- Tulosten seuraamisen tavat ja käytännöt
- Tekemisen roolitukset
- Tekemisen budjetti
Mitä paremmin päästät markkinointikumppanisi uimaan liiketoimintasi liiveihin ja siedät alkuvaiheessa heidän esittämiään tyhmiäkin kysymyksiä, sitä paremmat mahdollisuudet markkinoinnilla on onnistua.
Totta kai se on kiinni etupäässä markkinointitoimistosta itsestäänkin: sen on osattava kysyä oikeita asioita ja perustella niiden merkitys asiakkaalleen. Sitä on tehtävä jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja vielä pitkin matkaakin, tarvittaessa. Ellei tehdä, toimistosi ei osaa hommaansa – siitähän on loppupeleissä kysymys.
Siinä tapauksessa löydät itsesi pian etsimästä uutta kumppania, koska ”se edellinen oli ihan paska”. Jälleen kerran.
Ulkoistaminen on itse asiassa sanana väärä, tässäkin. Siksi kai nykyisin puhutaankin kumppanuudesta, joka kuvaa optimaalista tilannetta paremmin.
Siinä missä ulkoistaminen pitää sisällään ajatuksen itsensä ulkoistamista ongelmasta (joka ei tietenkään ole mahdollista), kumppanit jakavat tietonsa ja auttavat toisiaan onnistumaan.
Aina eivät kemiat ja prosessit ja mitkä vielä kohtaa, sekin on vain elämää. Ei kuitenkaan tösseröidä hommaa huonoon määritykseen, vajavaiseen budjetointiin ja epärealistisiin odotuksiin. Huonoon kommunikointiin.
Se kuulostaa meistä paremmalta.