Asiakastarinat – miksi hitossa ja miten ihmeessä!

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Hakukonelöydettävyys perustuu sisältöön. Maksullinen digimarkkinointi perustuu sisältöön. Somenäkyvyys perustuu sisältöön. Asiantuntija-aseman rakentaminen perustuu sisältöön. Luottamuksen synnyttäminen perustuu sisältöön. Inbound-markkinointi perustuu sisältöön. Markkinoinnin automaatio perustuu sisältöön. Liidintuotanto (ja -jalostus) perustuu sisältöön. Asemointi perustuu sisältöön. Jälkimarkkinointi perustuu sisältöön.

Tämä kaikki on tiedossa. Mutta koska sisältömarkkinointi vaatii aikaa, rahaa ja pitkäjänteisyyttä, harva yritys ottaa siitä koko potentiaalin irti. Mutta että siitä otettaisiin edes potentiaalin murto-osa irti, kerron, mistä kannattaa aloittaa. Asiakastarinoista.

Humpan juoni on tuttu kaikille: kun etsimme vaikkapa käypäistä majoituspaikkaa kesän lomareissulle, on täysin yhdentekevää, millaiset verkkosivut hotellilla on ja kuinka koreita kuvia huoneista, uima-altaista ja buffee-pöydästä on onnistuttu ottamaan, jos ensimmäinen kommentti Tripadvisorissa nimimerkiltä Jamppa -69 on, että ”Ihan paska mesta”.

Jamppa -69 ei ole entuudestaan tuttu tietenkään, mutta ei kai se nyt ilman syytä tuollaista menisi sanomaan. Sitäpaitsi tunsin kerran yhden Jampan, ja kelpo kaveri oli hän! Mikäs hotelli olikaan listalla seuraava.

Onko tämä reilua? Ei välttämättä. Voiko joku jopa trollata palvelutarjoajan ahdinkoon? Kyllä voi. Mutta kun arvosteluja on kertynyt 112 kappaletta keskiarvolla 4,5 (oletuksena asteikko 1-5:een) ja jokaista negatiivista jamppaa kohti löytyy kymmenen positiivista pirkkoa, vaakakupissa ei yksi vinkuja painoaan enempää vaikuta.

Itse asiassa on tutkittu, että keskiarvo 4,5:n hujakoilla on uskottavampi kuin täydet 5,0. Ihmiset kun tietävät, että kukaan tai mikään ei ole täydellinen ja täysistä pojoista haisee palaneen käry. Tästä syvemmin toiste.

Mutta palataan asiakastarinoihin. Ne ovat logiikaltaan sama asia kuin vaikkapa edellä mainitut Tripadvisorin arvostelut, mutta vaikuttavuus rakennetaan eri otteella: pienemmällä otannalla ja syvemmältä luotaen. Etenkin B-to-B-puolella tyyli on usein tämä.

Yksinkertaisesti: kysytään tyytyväiseksi olettamaltamme/tietämältämme asiakkaalta, voimme tehdä yhteistyöstä jutun verkkoon. Kun valo on vihreä – se useimmiten on – kerrotaan, mitä on tehty. Olennaista on tehdä tämä niin, että artikkelista on hyötyä potentiaalisille uusille asiakkaille, konsultoivalla otteella siis.

Eikä tätä varten tarvitse opiskella draaman kaaria vaan jutun voi rakentaa esim. kolmen pointin varaan:

  1. Ongelma/Lähtötilanne
  2. Ratkaisumme
  3. Lopputulos (luvuiksi pilkottuna jos suinkin)

Tämän kun vielä maustaa asiakkaan kommenteilla hienosti sujuneesta yhteistyöstä, niin vot! Siinäpä meillä on ensimmäinen artikkeli. Toistetaan temppu 4-5 kertaa, ja vot! Siinäpä meillä on tarvittavat materiaalit verkon ”Asiakastarinoita”-osion rakentamiseen.

Mikäli yritys ratkaisee erityyppisiä ongelmia ja/tai erityyppisille asiakkaille, kannattaa asiakastarinoita tehdä eri näkökulmista ja eri toimialoilta. Onpa kuulkaas kiva myyjä-Maritan lisätä sähköpostin häntään linkki keissiin, joka oli samalta toimialalta ja hoitui lailla unelman.

Eikä tässä vielä kaikki! Asiakastarinoista saadaan nostoja someen ja niitä voi paukuttaa maksullisen mainonnan sisältönä kanavassa kuin kanavassa.

Emme tarvitse uusia asiakkaita, joten tämä ei koske meitä, miettii nyt joku. Jokulle vinkkinä, että samaa kaavaa noudattaen syntyy strategia esimerkiksi työantajamielikuvan rakentamiseen, vaihdetaan vaan asiakkaan tilalle työntekijä. Yleensä nimittäin jos uusista asiakkaista ei ole kapeloa, uusista tekijöistä on senkin edestä.

Asiakastarinat ovat olennainen kimpale SISÄLTÖSTRATEGIAN lihasopassa, jopa niin olennainen, että kehotamme sisältömarkkinoinnissaan langan päätä hapuilevia yrityksiä aloittamaan urakan niistä. Asiakastarinat kun ovat kaiken muun hyvän lisäksi yksinkertaisin ja tehokkain tapa lääkitä luomisen tuskaa.

Siis ranskalaisin viiruin ensimmäiset tarinallistettavat asiakkaat listaa ja luuri käteen ota!

PS. Verkkokaupan puolella arvioista suorastaan taidetta on tehnyt kivuton.fi. Käy tsekkaamassa jos et usko. Kivuttoman yrittäjä Heikki Mäkimattila oli vieraana Bronxcastissa ja juttutuokiossa sivuttiin myös arvioita. Haastattelu tulee ulos 26.4.

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

”Me ei palkalla aleta kilpailemaan!”

Tulevaisuuden työhaastatteluissa hakijat haastattelevat työnantajaa eikä toisinpäin. CV:t minttiin, työnantajat! Jos keskustelu työpaikan vetovoimasta tai -voimattomuudesta saa passiivis-aggressiivisen käänteen – kuten silloin tällöin käy –…

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.