Asiakkaitamme

Suomi Tyres: Sutimatta liikkeelle!
Lähtötilanne: Paikalliset yrittäjät käynnistivät konkurssiin mennyttä polkupyöränrengastehdasta uudelleen, ja brändi tarvitsi uudelleensynnytystä sekä kuluttajien että jälleenmyyjien keskuudessa.
Ratkaisu: Markkinointisuunnitelmassa lähdettiin suorasta, mutkattomasta ja ihmisenhajuisesta äänensävystä, joka jalkautui muun muassa mainosvideoiksi ja kuva/tekstimainonnaksi somessa. Videoissa ryöstettiin pankkeja ja lennettiin kuun yli polkupyörillä.
Tulos: Brändi sai lyhyessä ajassa sen tunnettuuden, mitä oli kaivannut, ja business lähti liikkeelle paremmin kuin kukaan osasi odottaa: jälleenmyyjien määrä kasvaa koko ajan, kv-markkina vetää ja tehdas on rekrynnyt lisää työntekijöitä ja avannut jo toisen nastoituslinjan. Kysykääs piruuttanne, ovatko tyytyväisiä markkinointikumppaniinsa!

Syöpärekisteri: Viesti tikun nokkaan!
Lähtötilanne: Suomen Syöpärekisteri viritteli näytteenkeräystä kohderyhmään kuuluvalta miesväestöltä. Jotenkin postissa lähetettävästä näytteenottovälineestä piti saada kuitenkin viestiä menemään jo etupeltoon, että vastaanottajat kenties hieman osaisivat jo odottaa sitä.
Ratkaisu: Suunnittelimme monikanavaisen viestintäkampanjan, jossa em. näytteenottolaite nimettiin kansanomaisesti “paskatikuksi”, käyttötarkoitustaan myötäillen. Kampanjan keskiössä oli mininovelli “Näin kävi Martille”, jossa kerrottiin kuivan huumorin sävyyn erään testin kohderyhmään kuuluvan miehen karu kohtalo.
Tulos: Päästetään asiakas ääneen: “Mainoskampanjan tulokset olivat vakuuttavat. Tavoitimme kohderyhmän ja mikä parasta, kampanjan vaikuttavuus oli erinomainen. Miesten osallistuminen suolistosyövän seulontaan koheni niillä paikkakunnilla, joilla kampanja näkyi ja kuului. Olimme erityisen otettuja (Rookien) ideointikyvystä sekä omistautumisesta laadukkaan sisällön tekemiseen. Voimme suositella lämpimästi!” Nina Airisto, viestinnän asiantuntija.

Parikkalan Valo: Sähkön myyminenkö tylsää?
Lähtötilanne: Sähkönmyynti on saatanasta, tuumailtiin asiakkaamme Parikkalan Valon kanssa eräässä suunnittelupalaverissa. Mutta jotain kokonaan uutta voitaisiin yrittää keksiä, jotta erotuttaisiin.
Ratkaisu: Yhteinen harrastuneisuus raskaaseen musiikkiin poiki idean hevikansan omasta sähkösopimuksesta, joka sai nimensä yhtiön käytössä olevasta muuntajasta: Muuntaja 666. Luotiin uusi tuotebrändi, verkkosivu ja etsittiin musiikin moniosaaja “Luigi Benzini” kirjoittamaan verkkosivulle blogeja ko. musiikkigenreen liittyen. Väleissä mainostettiin hienovaraisesti “hevikansan omaa sähkösopimusta”.
Tulos: Kuten tunnettua, sähkömarkkina on tällä hetkellä sekaisin kuin seinäkello, joten vasta aika näyttää, miten tavallisuudesta poikkeava lähestysmistapamme resonoi. Sillä välin kannattaa käydä lukaisemassa Luigi Benzinin blogeja. Niissä on nimittäin sähköä! www.muuntaja666.fi.
Motoajo: Rekrykampanja – mikä ihana mahdollisuus!
Lähtötilanne: Valtimolainen metsäkoneurakointiin erikoistunut perheyritys Motoajo on investoinut mottitolkulla euroja työntekijöidensä hyvinvointiin, mutta ei ollut juurikaan pitänyt siitä ääntä. Tietämättömyys talon tavoista havaittiin rekrytilanteissa ongelmaksi.
Ratkaisu: Tohdimme kysyä, miksi Motoajolle nyt sitten kannattaisi mennä töihin. Asiakkaan suu alkoi käydä kuin klapikone, ja tästä tiimimme ammensi oheisen videon.
Tulos: Video lähti liikkeelle kuin talonmies jäiseltä katolta: 27.000 näyttökertaa (ilman mainostusta), yli 500 reaktiota ja lähes sata jakoa. Kommentit olivat tyylilajia: “Tässähän alkaa jo pohtimaan alan vaihtoa.” Niin ja mikä tärkeintä: paikka täyttyi.

StartMeUp: Niin kovaa sh*ttiä, että kilpailijakin järkyttyi
Lähtötilanne: Business Joensuu käynnisteli perinteistä Start Me Up -yritysideakilpailuaan, ja halusi tällä kertaa uudenlaista ja erottuvaa näkyvyyttä ja lisää pellepelottomia kisaamaan kullasta ja kunniasta.
Ratkaisu: Suunnittelimme digitaalisen markkinointikokonaisuuden ja segmentoimme tekemisen useille eri kohderyhmille (opiskelijat, uuden idean saaneet vanhat yrittäjät, ei-vielä-yrittäjät, jne.) Kohderyhmäkohtaisesti tuotettiin lyhytvideoita ja teksti-kuvamainontaa, joissa vilahteli huomiota herättävää materiaalia lentorepusta räjähtäviin päihin.
Tulos: Kun lyötiin löylyä luovaan toteutukseen ja terävöitettiin kampanjastrategiaa, tapahtui seuraavaa: näytöt per kanava (keskim.) +50%, liikenne kilpailusivulle +40,6%, klikkihinnat -42,3%, sitoutuminen sisältöihin +290%. Tyylilaji puri niin hyvin, että seuraavakin vuosi mentiin samalla idealla. Plus Käyhkö sai kilpailijalta yhteydenoton, jossa vihjattiin päiden räjäyttelyn olevan mautonta jopa meille. Parempaa palautetta tuskin uskaltaa toivoa!
Joensuu: Etävappu nosti etätunnelman kattoon
Lähtötilanne: Covid-19 telkesi ihmiset koteihinsa, ja perinteiset vappukulkueet höysteineen piti jättää väliin. Joensuun kaupunki ja paikalliset viranomaistahot miettivät, miten viestiä rajoituksista vappujuhlia janoavalle kansalle.
Ratkaisu: Ratkaisuksi löytyi kevyen tuotannon “whatsapp-viestivideo”, jonka huumorisävytteinen käsikirjoitus sai laajalti kehuja ja huomiota – vain ylioppilaskunta paheksui, että tekstissä heidät kuvattiin juhlille persoiksi. Pahoittelemme, eiväthän opiskelijat tunnetusti juhli.
Tulos: Video tavoitti parissa päivässä 50.000 ihmistä (eli melko lailla kaikki ne, joille se oli tarkoitettu). Heistä yli tuhat palkitsi tuotannon jaolla/sydämellä/peukulla/naurunaamalla ja mitä näitä ylimmän tason somekunnianosoituksia nyt onkaan. Mission accomplished ja vapputunnelma pelastettu!
Pohjois-Karjala: Hanke-Akin seikkailut keräsivät miljoonayleisön
Lähtötilanne: Pohjois-Karjalan keskeiset toimijat (maakuntaliitto, kehittämisyhtiöt, Joensuun kaupunki yms.) kaipasivat yksissä tuumin uutta kulmaa maakunnan markkinointiin.
Ratkaisu: Arttu Käyhkön kynästä syntyi (mainostoimisto Fabrikin riveissä alkanut ja yhteistyössä Rookien kanssa jatkunut) kampanjahahmo Hanke Aki. Akin seikkailujen kautta tuotiin esille kaikkea kiintoisaa Jukolan viestistä valtakunnallisiin yrittäjäjuhliin ja Bomban remontista Joensuun kesään.
Tulos: Suorakirjeellä käynnistetty ja Facebookissa jatkunut kampanja sai suorastaan räjähtävän vastaanoton ja keräsi elinaikanaan 2016-2018 noin 3 miljoonaa näyttökertaa minimaalisella mediabudjetilla. Maistiainen Akin seikkailuista TÄSSÄ. Lisäksi kampanjasta tehtiin useita lehtijuttuja, Aki sai oman t-paidan, vieraili livenä matkamessuilla ja vaikka sun mitä... Great success!

Nurmes: Kävijäryntäys kaatoi verkkosivut
Lähtötilanne: Nurmes oli selvinnyt kolmen parhaan joukkoon kisassa kunniasta järjestää Maaseutuparlamentti. Voittaja ratkeaisi avoimella äänestyksellä, ja nyt piti saada kampanja pystyyn muutaman viikon varoitusajalla.
Ratkaisu: Loimme pikavauhtia konseptin ja siihen liittyen videon, jossa oli iskevä idea ja mukaansatempaava tarina. Aikataulusta kertoo jotain, että tarjous jätettiin 11.3. ja äänestys alkoi 26.3.
Tulos: Kampanja sai ihmiset liikkeelle, jopa siinä määrin, että lopulta äänestysjärjestelmä otti ja kaatui. Tuossa vaiheessa Nurmes ja Kurikka olivat niin tasoissa, että voitto jaettiin, ja molemmat paikkakunnat saivat parlamentin järjestettäväkseen. Lue koko tarina TÄÄLTÄ.
Keti Oy: Tonttikampanja kajahti puolelle miljoonalle
Lähtötilanne: Keski-Karjalan Kehitysyhtiö KETI Oy halusi tavoittaa alueellisella tonttikampanjallaan koko maan.
Ratkaisu: Rookie käsikirjoitti ja toteutti 13 somevideon tuotannon. Tähtinä kampanjassa olivat valtakunnallisesti tunnetut keskikarjalaiset Seppo Räty, Harri Kirvesniemi, Oku Luukkainen ja Mimmit-lastenmusiikkiyhtye.
Tulos: 13 videon kampanja tavoitti todennetusti 449.006 henkilöä digitaalisissa kanavissa, minkä lisäksi se noteerattiin useissa medioissa. Annettu tavoite oli täten saavutettu.
Videoita voi vilkaista TÄÄLTÄ.

Iivari Mononen: Osaajat ja vastuullisuus esille
Rookie Communications teki Iivari Mononen -konsernille vastuullisuusviestinnän suunnitelman syksyllä 2021, ja koska kaikilla oli niin mukavaa, laajeni yhteistyö jatkuvaksi kumppanuudeksi vuoden 2022 alusta lähtien.
Nyt Rookie muun muassa huolehtii konsernin yritysten somekanavien sisällöntuotannosta, veistää tarinoita henkilöstöstä, tuottaa vastuullisuussuunnitelmaan perustuvan vastuullisuusraportin ja auttaa nopealla reaktioajalla myös muissa tarpeissa. Säännöllisin väliajoin istutaan alas ja katsotaan isoa kuvaa, kuten kumppanuudessa asiaan kuuluu.

Lähiruokapäivä: 17.400 kävijää verkkosivulle
Rookie on hoitanut Lähiruokapäivän (ent. Osta tilalta -päivä) markkinointia jo kahtena vuonna peräkkäin (2021-2022). Pakettiin on kuulunut laskeutumissivuston sisältösuunnittelua, videotuotantoa sekä mainonnan sisältöä ja suunnittelua kumppanimme Ubinetin kanssa. Tapahtuman verkkosivuille saatiin kampanjasta yhteensä 17 400 kävijää (2022).
Eikä me malteta olla jättämättä vielä tätäkin tähän, kun Ruokavirastossa projektia vetänyt Heidi Kohtala niin kauniisti meitä kiitteli (pari poimintaa palautteesta):
”Kampanja näkyi ja kuului mahtavasti! Jopa niin mahtavasti, että verkkosivustolla oli hetkittäin vaikeuksia pysyä kiinnostuksen perässä.”
”Yhteistyö kanssanne on ollut todella toimivaa sekä joustavaa. Reagoitte meidän pyyntöihin nopeasti ja saatiin todella hienoa materiaalia sekä hienot somekampanjat tulille.”

Artic Store: 100% lisää yhteydenottoja verkosta
Joensuusta käsin valtakunnallisesti operoiva aurinkosuojauksen monitoimitalo Artic Store tuli Rookien asiakkaaksi 2020. Suunnittelulla lähdettiin liikkeelle, ja homma on jatkunut siitä saakka tuloksia tiiviisti tarkkaillen.
Kahden vuoden aikana verkkosivun yhteydenottojen määrä on kasvanut 100%, verkkosivuliikenne 25% ja liikevaihto 13%.

EFM Group: Yhteistyössä alusta saakka
Syksyllä 2021 syntyi merkittävä kolmen pohjoiskarjalaisen konepajayrityksen yhteenliittymänä EFM Group Oy, jonka viestintäkumppanina Rookie on saanut kunnian toimia alusta saakka.
Ensimetreillä EFMG:lle luotiin logo, visuaalinen ilme, verkkosivut ja muut alkuvaiheen viestinnälliset työkalut, minkä jälkeen yhteistyö on syventynyt tiiviiksi strategiseksi kumppanuudeksi ja tavoitteelliseksi jatkuvaksi tekemiseksi.
Tämän takia näitä hommia tehdään!

PunaMusta: Painavaa markkinointikonsultaatiota
Vähemmän tunnettu tosiasia Rookie Communicationsin toiminnasta on se, että teemme myös konsultointia parin tunnin sparrauksista hyvinkin laajoihin, useita kuukausia kestäviin toimeksiantoihin. Jälkimmäistä kategoriaa edustaa konsultointi painotalo PunaMustalle.
Projekti tuotti PunaMustalle kaivatun puolueettoman analyysin yrityksen markkinoinnin nykytilasta ja tukun käytännön toimenpide-ehdotuksia - joista ensimmäiset myös toteutettiin heti tuoreeltaan.
“Yhteistyö sujui erinomaisesti, ja olimme lopputulokseen tyytyväisiä. Voimme suositella Arttua ja Rookie Communications Oy:tä lämpimästi vastaaviin konsultointeihin”, todistavat PunaMusta Media Oy:n toimitusjohtaja Raimo Puustinen ja talousjohtaja Arttu Sallinen.

UEF: Notkeutta akateemiseen jäykkyyteen
Itä-Suomen yliopistolle olemme tehneet vuosien saatossa monenmoista markkinointivideoista kampanjakonsepteihin ja koulutuksista keynote-päänaukomisiin. Näitä kaikki yhdistää rento ote, mitä meiltä toivottiin ja mitä myös toimitettiin. Hästäk koskatoimitamme.
Esimerkkinä mainittakoon Jatkuvan oppimisen keskukselle toteutettu mainoskampanja MTV3:n Päivän sää -ohjelmayhteistyönä. Kampanjaan tilattiin Rookielta sekä käsikirjoitus että käytännön toteutus.
”Toiveena oli, että mainos ei olisi akateemisen jäykkä ja annoimmekin aika vapaat kädet toimistolle jo suunnitteluvaiheessa. Syntyi hauska video teemalla Aina on hyvä sää opiskella!”, kertaa markkinointisihteeri Eeva Kykkänen.

















