Kymmenen neuvoa-antavaa vuodelle 2019 - Rookie Communications

Kymmenen neuvoa-antavaa vuodelle 2019

Kymmenen neuvoa-antavaa vuodelle 2019

Markkinoijan ei pidä ennustaa, mutta siitä missä ollaan nyt ja mihin suuntaan ollaan menossa, on syytä olla kartalla. Ja mikä olennaisinta: tehdä jotain asian hyväksi.

Ohessa 10 asiaa, jotka tulevat oman arvioni mukaan olemaan pinnalla armon vuonna 2019:

Sisältöjen merkitys kasvaa taas pykälällä. Enkä sano tätä vain virkani puolesta, vaan suunta on selkeä  useistakin eri syistä; kuten vaikkapa siksi, että esimerkiksi Facebook käyttää jatkuvasti enemmän energiaa siihen, että ihmiset saisivat eteensä sellaista sisältöä, josta he aidosti pitävät. Lyhyesti: herätä tunne, niin herätät huomion.

Edelliseen liittyen: emme tule näkemään joukkopakoa Facebookista, emme vaikka lehdet kuinka tekisivät puolen sivun jutun joka kerta, kun Pauli Helsingistä kertoo hylkäävänsä sen. Toki etenkin nuoremmasta päästä tapahtuu edelleen siirtymää muihin kanaviin, etunenässä Instagramiin – joka siis on osa Facebook-konsernia, mikä on hyvä muistaa.

Markkinointi – ja etenkin mainonta, mitkä ovat kaksi eri asiaa btw – koetaan tänä vuonna taas astetta vastenmielisempänä kuin viime vuonna. Tähän liittyy sisältöjen ohella muun muassa kyky kohdentaa viesti oikealle kohderyhmälle sekä käyttäjäkokemus. Muuten, millainen käyttäjäkokemus mielestäsi ovat mobiilibannerit?

On dataa ja on dataa – ja hyvät markkinoijat osaavat keskittyä määrän sijasta laatuun eli mittaamaan sitä, onko osuttu oikeaan.

Sosiaalista mediaa ei nähdä enää yhtä paljon erillisenä saarekkeena vaan aletaan ymmärtää, että somekanavat ovat yksi tärkeimmistä, ellei tärkein, viestinnän ja markkinoinnin kanava ja näin ollen olennainen osa kokonaisuutta.

Videot, videot, videot. Uskokaa nyt. Se on se formaatti, jossa ihmiset haluavat sisältöä kuluttaa, ja se nyt vaan on niin. Ja tämä pätee yhtä lailla olitpa kolmen ihmisen yritys tai 100.000 asukkaan kaupunki. On toki syytä muistaa, että jos ketään ei kiinnosta, ketään ei kiinnosta. Ihan formaatista riippumatta.

Lyhytjänteisen taktisen mainonnan teho heikkenee ja pitkäjänteisen sisältömarkkinoinnin kasvaa – kuten on toki ollut jo tovin, joten siitä ei sen enempää.

Kantaaottavuus lisääntyy. Arvomaailma tulee olemaan brändien rakentamisessa koko ajan suuremmassa roolissa, mikä tarkoittaa, että tiettyjen asioiden puolesta tehtyä kampanjointia nähdään jälleen aiempaa enemmän – siis muulloinkin kuin Pride-viikolla. Samaan aikaan yrityksiltä odotetaan aitoja tekoja eikä jonninjoutavaa sössötystä.

Vaikuttajamarkkinointi kasvaa. Yritykset ovat törmänneeet termiin ”Instagram influencers” nyt jo niin monta kertaa, että googlaavat, mitä se tarkoittaa. Osa näistä googlauksista johtaa toimenpiteisiin.

Äänisisällöt valtaavat alaa, mikä tarkoittaa mm. sitä, että uusia podcasteja ilmestyy kuin sieniä sateella. Alkaapa Rookiekin sellaista toimittaa – tästä aiheesta enemmän sitten.

Facebookin, Instagramin ja Instagram Storiesin ohella kannattaa jokaisen markkinoijan aktivoitua LinkedIn:ssä. Viime vuonna linkkarissa tapahtui nimittäin paljon hyviä asioita, eikä vähiten orgaanisen näkyvyyden saralla.

Perinteisen median, printti ja tv etunenässä, vaikeudet jatkuvat. Kun lehtien lukijamäärät laskevat edelleen ja tv-mainoksia katsoo koko ajan harvempi, mainostajat siirtävät euronsa muihin kanaviin – minkäs teet. Juuri nyt on vaikea nähdä käännettä tällä rintamalla.

Näillä eväillä kohti uutta vuotta!

Arttu K.