Nyt on hyvä hetki laittaa palikat järjestykseen - Rookie Communications

Nyt on hyvä hetki laittaa palikat järjestykseen

Nyt on hyvä hetki laittaa palikat järjestykseen

Näin yritystoiminnan näkökulmasta tiedossa kyllä oli, että jossain vaiheessa kakka iskee tuulettimeen. Tiedossa sen sijaan ei ollut, että tuulettimessa oli nupit kaakossa ja kakka kokoa norsu. Se tekee meneillään (aluillaan) olevasta tilanteesta poikkeuksellisen vittumaisen.

Siitä huolimatta tohdin muistuttaa, että kun pakka menee uusiksi, siinä pielee aina myös mahdollisuus – ja sellaiseksi voi laskea myös äkillisesti tyhjentyneen kalenterin. Nyt kun ovipumppu ei laula eikä puhelin pärise, on aikaa reknailla asioita, joihin ei tuppaa normaaliarjessa ehtiä asian vaatimalla vakavuudella paneutumaan. Niin kuin vaikka markkinointia.

Ja ennen kuin kukaan ehtii syöttää Googlen hakukenttään: ”Kuinka markkinoidaan 2000-luvulla?” helpotan vähän. Markkinointi lähtee aina liikkeelle – tai ainakin sen pitäisi lähteä – liiketoiminnan tavoitteista. Siitä sitten vaan takaperin rapukävellen miettimään, miten tavoitteisiin päästään: kuinka paljon meidän pitää myydä, kenelle, mistä nuo kenet tavoittaa, kuinka heidät saadaan ostamaan ja minkä verran markkinointiin on varaa uhrata, että yhtälö pelittää. Siinä sivussa rakennetaan brändiä ja tämän pohdinnan voi aloittaa vaikka miettimällä, miksi itse ostaisit mieluummin Adidakset etkä Abibaksia, vaikka tietäisit faktana, että ne on tehty samalla hikipajalla.

Jossain kohtaa jumppaa ehkä tarvitaan kumppani, mutta jo pelkästään se, että pysähtyy ajan kanssa pohtimaan asioita, auttaa kummasti.

Sama pätee markkinoinnin taktiikoihin ja työkaluihin. Jos malttaa päivän pari päivää perehtyä some- ja hakukonemarkkinointiin ihan vaikka vaan em. googlaamalla, on jo aika hyvin käryllä, mistä on kyse. Sen jälkeen myös keskustelut mahdollisten kumppaneiden kanssa pyörivät aivan eri tasolla verrattuna siihen, että on tämän päivän markkinoinnista tyystin ulapalla.

Miksi itse ostaisit mieluummin Adidakset etkä Abibaksia, vaikka tietäisit faktana, että ne on tehty samalla hikipajalla.

Kyseisen itseopiskelun voi nähdä investointina; ymmärrys nimittäin muuttuu rahaksi viimeistään silloin, kun sen ansiosta onnistuu valitsemaan asiansa osaavan markkinointikumppanin. Yksikään firma ei nimittäin halua ”fake it till you make it” -mentaliteetilla varustettua tekijää polttamaan rahojaan.

Toinen mahdollisuus piilee siinä, että joskushan tämä loppuu. Se, joka on näinä kuoleman kuukausina laittanut markkinoinnissaan palikat järjestykseen ja pystyy iskemään heti, kun ensimmäiset nenänpäät puskevat ulos perunakellareiden ovenraoista, tulee ottamaan markkinaa haltuun. Tämä sama tilanne on nähty aina laman iskiessä: kuka pystyy ja uskaltaa markkinoida myös silloin, on aika monta kalkkiviivaa kilpailijoitaan edellä, kun lompakot taas kaivetaan taskuista.   

Mutta kuten sanottu, nyt on hyvä hetki kehittää yritystä ja viedä eteenpäin asioita, jotka muuten jäävät jalkoihin. Toivon mukaan näiden ranskalaisten viivojen joukkoon mahtuu myös viestintä ja markkinointi. Jos kuka ei meinaa keksiä, mistä narusta vetäisi ensimmäisenä, olkaa yhteydessä (arttu@rookiecom.fi / 040 5940 285). Eikä maksa mitään. Se on meidän firmamme tukipakettimme muille pienyrittäjille.

Tsemppiä!