Rautalankaa - Rookie Communications

Rautalankaa

Rautalankaa

Kauppias kuunteli viikonloppuna nettiapostolin myyntisaarnan podcastista ja näki unen. Unessa hän möi koko varastoarvonsa kolmeen kertaan ja muutti Pattayalle.

Maanantaina kauppias marssi heti aamusta markkinointitoimistoon ja ilmoitti, että nyt pitäisi tehdä firmalle mainostusta sinne feispuukkiin.

Toimistossa alettiin kuitenkin oitis kysellä kummia:

  1. Mihin mainostuksesta syntyvä liikenne ohjataan?
  2. Mikä on kohderyhmä?
  3. Miten sinun tuotteesi eroaa vastaavista markkinoilla olevista?
  4. Montako tuotetta sinun pitäisi mainonnalla saada myytyä?
  5. Minkä verran tuote jättää katetta?

Kauppias ei jäänyt hiljaiseksi:

  1. No, liikenne voidaan ohjata vaikka sinne meidän firman verkkoon, etusivulle.
  2. Kohderyhmä, tietysti mitä isompi, sen parempi!
  3. Miten tuote eroaa… öö… halpa se on ainakin!
  4. Montako pitäisi myydä, no helvetti vaikka satatuhatta, hö hö höö, kyllä mulle raha kelpaa!
  5. Mitä se minun kate teille kuuluu?

Toimistolla hieman masennuttiin. Tiimin projektipäällikkö jopa niin, että varata napsautti saman tien ajan työterveydenhoitajalle mobiiliäpillään.

Montako pitäisi myydä, no helvetti vaikka satatuhatta, hö hö höö, kyllä mulle raha kelpaa!

Toimiston toimitusjohtaja oli kuitenkin kokenut veteraani, eikä häkeltynyt tilanteesta. Hän kaivoi taisteluvyöstään, heti siitä lusikkahaarukan alta kalvotussin ja alkoi huiskia tekstiä tauluun.

”Näinhän se menee”, aloitti toimitusjohtaja, ”jos pohjat on duunattu kuntoon.”

”Asiakas näkee mainoksen, klikkaa sitä ja päätyy verkkosivullesi, jossa saa lisätietoa kauppaamastasi hyödykkeestä. Sivulla on myös nappi, jossa lukee isolla ”tilaa nyt”. Asiakas tutkailee asiaa ja vakuuttuu: tämä se on. Hän painaa nappia, ja verkkokaupan kassa kilahtaa.”

”Miten tää liittyy noihin teidän kysymyksiinne?”, kysyi kauppias.

”Täten”, sanoi toimitusjohtaja ja piirsi tauluun listan asioista, joita kauppias ihan aluksi tarvisisi.

  1. Verkkokaupan tai ainakin laskeutumissivun, jolle liikenne mainoksesta ohjataan lisätiedon pariin ja mainossisällöt, jotka puhuttelevat juuri tuotteesi ostajaryhmää.
  2. Tiedon siitä, ketkä / millaiset ihmiset tuotettasi ovat nyt ostaneet tai kenen haluaisit sitä ostavan. Kaikki kaikille ei toimi.
  3. Jonkin edun omallesi verrattuna kilpailijoiden tuotteeseen. Joskus siihen riittää tosin sekin, että sinä mainostat tuotettasi oikein. Monet eivät sitä hanskaa. Mutta hinta ei ole hyvä kilpailuvaltti.
  4. Myyntitavoitteen. Ei mitään hö hö höö, vaan montako pystyt toimittamaan, montako sinulla on varastossa, jne. Tässä ei kannata pelleillä, koska…
  5. … yhdistettynä tähän tietoon päästään jo hajulle siitä, mikä voisi olla markkinointibudjetin euromäärä.

Kauppias alkoi hymyillä, ja niin tekivät muutkin neuvotteluhuoneessa olevat tiimin jäsenet. Projektipäällikkö perui aikansa työterveydenhuoltoon mobiiliäpillään.

Sitten he kävivät töihin.

Sen pituinen se.