Ilman oikeanlaisia osaajia yritys ei kasva eikä kehity

Fiksut työnantajat ymmärtävät tämän ja pyrkivät kaikin keinoin rakentamaan kulttuuria, jossa ihmiset viihtyvät ja pystyvät toteuttamaan itseään, ja joka ajan myötä houkuttaa luontaisesti juuri oikeanlaisia osaajia. Viestintä on tässä työssä yksi tärkeimmistä elementeistä.

Vaikuttavampaa viestintää kuin systemaattinen työnantajamielikuvan rakentaminen ja tehokas rekrymarkkinointi tuskin on. Työssä yhdistyvät strategia ja luovuus, ja yritys, joka tekee tämän parhaiten, ottaa niskalenkin kilpailijoista taistelussa parhaista osaajista. Tämä on fakta, todistusaineistoa riittää.

Rookien missio on auttaa tekemään hyvistä työnantajista vielä parempia, viestiä siitä erottuvasti ja luoda tätä kautta merkittävää kilpailuetua sekä euroissa että pehmeämmillä arvoilla mitattuna. Visiomme on olla hommassa Suomen paras.

PS. Alla olevat muutamat case-esimerkit on valittu valaisemaan erilaisia lähestymistapoja sekä kampanjoinnin että pitkäkestoisen työnantajabrändin rakentamisen näkökulmasta. Suunnitelmia, sisältökokonaisuuksia, markkinointi- ja viestintäkampanjoita ja konsultointeja olemme toteuttaneet vuosien saatossa satoja.

Ota yhteyttä!

Tarinallinen kampanja

Yksikään kampanja ei toimi, jos sisältö ei saa päitä kääntymään. Paras tapa saada tämä tapahtumaan on luoda kohderyhmään vetoava tarinallinen sisältö, josta irrotetaan useita eri “koukkuja” eri kärjillä useisiin eri kanaviin.

Ongelma: Pohjois-Karjalassa Joensuun ulkopuolisilla yrityksillä on ollut ongelmia saada opiskelijoita harjoitteluun, oppisopimuskoulutukseen ym., koska yrityksiä ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia ei tunneta.

Ratkaisu: Toteutettiin Karelia amk:n toimeksiannosta tunnettuuskampanja, jonka ydinsisältö oli kolmeminuuttinen tarinallinen video. Videosta editoitiin kymmeniä eri mainossisältöjä, mitä kautta saatiin näkyvyyttä monikanavaisesti.

Lopputulos: 1.800 euron mediabudjetilla saatiin valtava peitto (443.000 mainosnäyttöä) ja kampanjan tavoitteena 5.500 ihmistä tutustumaan avoimiin paikkoihin.

Tarinallinen video

Jos sisältö uppoaa kohderyhmään hyvin, se voi jättää muistijäljen jopa vuosiksi.

Ongelma: Metsäkoneurakointia tekevä Motoajo Oy koki, että heidän vahvuuksiaan työnantajana ei tunnettu, mikä aiheutti vaikeuksia rekrytoinnissa.

Ratkaisu: Tuotettiin tarinallinen video, jossa keskityttiin tuomaan edellä mainittuja vahvuuksia esille huumorin kautta.

Lopputulos: Video upposi kohderyhmään niin hyvin, että se tuottaa hakemuksia vielä tänäkin päivänä, vuosia ensiesityksen jälkeen. Tätä tarkoittaa, kun puhutaan muistijäljen jättämisestä.

Videota katsottiin tuoreeltaan (ilman maksettua mainontaa) 30.000 kertaa, sitä jaettiin lähes 100 kertaa ja siihen reagoitiin noin 500 kertaa. Kommentit olivat tyyliä: “Tässähän alkaa pohtimaan alanvaihtoa.”

Ja mikä tärkeintä: hakemuksia tuli yli kaikkien odotusten.

Suunnitelmat

Suunnitteluun käytetty aika ei valu koskaan hukkaan, mikä ei tarkoita, että prosessiin on pakko mennä valtavasti energiaa, aikaa ja rahaa.

Ongelma: Orimattilan kaupunki halusi aktivoitua työnantajaviestinnässä ja tarvitsi tähän selkeät askelmerkit.

Ratkaisu: Orimattilalle luotiin viestintäsuunnitelma, jossa kirkastettiin, mille kohderyhmille, missä kanavissa ja millä äänensävyllä Orimattila viestii työnantajana, mitä mitataan eri vaiheissa, ja mikä on kaupungin työnantajalupaus.

Lopputulos (kaupunginjohtaja Kalle Larssonin suulla): ”Sujuva ja tehokas työskentely Rookien kanssa auttoi meitä tunnistamaan omat vahvuutemme työnantajana, ja ne asiat, joista meidän kannattaa kertoa työnantajaviestinnässämme. Me arvostamme Rookiessa erityisesti sitä, että hommat sujuu niin kuin on sovittu ja asiakkaasta välitetään oikeasti”

Sisältö­kokonaisuudet

Työnantajaviestintään tarvitaan laadukasta sisältöä. Henkilöstölehden tuottaminen saattaa kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta samalla syntyy erinomaista materiaalia useassa eri kanavassa hyödynnettäväksi.

Ongelma: Kolme konepajaa yhdistyi EFM Groupiksi vuonna 2021. Omistajat pelkäsivät, ettei uutta brändiä koeta tytäryhtiöissä omaksi, ja että ulospäin tunnettuuden luominen vie liikaa aikaa ja rahaa. Tämä näkyisi muun muassa rekrytoinneissa.

Ratkaisu: Ideoitiin henkilöstölehti, jossa tuodaan esille henkilöstöä eri tytäryhtiöissä. Samalla syntyi sisältörunko kolmeen eri somekanavaan ja verkkosivuille, minkä lisäksi painettua versiota on jaettu muun muassa oppilaitoksiin ja sidosryhmille.

Lopputulos: Vaikeasti mitattavan brändimarkkinoinnin tulokset nähdään vasta ajan myötä. Todettakoon kuitenkin, että asiakas on tyytyväinen tuloksiin sekä ulospäin että sisäisesti, ja lehden tekeminen jatkuu jo kolmatta vuotta. Mitä rekrytointeihin tulee, fuusiohetkellä paikkoja oli auki yli 10, nyt enää yksittäisiä.

Asiakkaitamme

Taksi Itä-Suomi
Punamusta
Phillips Medisize
Mimmit koodaa
Joensuu
Iivari Mononen
EFM Group
Siun Sote
Suomi Tyres
Soimu
Öljypiste
Kesla
Parikkalan Valo
Orimattila
Eläkeliitto
Oma Häme
Destia

Jos et meitä usko, usko asiakkaitamme

”Rookien toteuttama rekrykampanja ylitti kaikki odotukset sekä määrän että laadun näkökulmasta. Erinomaisia hakijoita oli ympäri Suomea, minkä lisäksi kampanja toi Heinävedelle hyvin näkyvyyttä. Vahva suositus!”
Kunnanjohtaja Maarika Kasonen, Heinävesi
”Halusimme Destialla tuoda esiin, mikä merkitys työllämme on. Rookie loi ”Maailma ilman infraa” -kampanjan, jonka tulokset olivat erinomaiset ja joka tavoitti valtavasti yleisöä.”
HDR-asiantuntija Lotta Lukka, Destia
”Rookielta saimme heti rohkean ja muista erottuvan tarjouksen, joka jo itsessään herätteli nauruhermoja. Työskentely Rookien tiimin kanssa oli saumatonta, ja voin lämpimästi suositella yhteistyötä.”
Projektipäällikkö Anssi Kekkonen, Karelia-amk
”Sujuva ja tehokas työskentely Rookien kanssa auttoi meitä tunnistamaan omat vahvuutemme työnantajana. Arvostamme Rookiessa erityisesti sitä, että hommat sujuvat sovitusti ja asiakkaasta välitetään oikeasti.”  
Kaupunginjohtaja Kalle Larsson, Orimattila
”Rookie on ollut viestintäkumppanimme jo viiden vuoden ajan ja pystyy reagoimaan nopeasti erilaisiin ja yllättäviinkin tarpeisiin. Asiantuntevissa, mutta silti rennoissa merkeissä yhteistyötä on mukavaa tehdä.”
Myyntipäällikkö Mika Lirkki, Parikkalan Valo Oy
”Rookien luovat toteutukset ovat olleet oivaltavia ja hauskoja, ja yhteistyö on ollut todella ketterää. llman Rookieta puhuvat lampaat eivät olisi markkinoineet aitapaaluja Iso-Britanniassa.” 
Markkinointipäällikkö Juha Pelli, IIvari Mononen Group

Ota yhteyttä!