Ei nimi miestä pahenna, mutta firmaa saattaa

Kategoriat Bloogie

Bloogie

“Anteeks, miten se osoite siis kirjoitetaan”, kysyy puhelimessa asiakas, joka on lähettämässä sinulle sähköpostia.

Siinä vaiheessa kello kyllä soi päässä, mutta myöhäistähän se on.

Markkinoinnista puhuttaessa puhutaan useimmiten oikeastaan mainonnasta. Ja sehän ei ole yhtään sama. Mainonta, olkoon sitten digitaalista tai analogista, on vain yksi häviävän pieni osa siitä, mitä markkinointi sisällään pitää.

Siksi on sääli, että markkinointitoimistoon otetaan yhteyttä yleensä vasta siinä vaiheessa, kun firman nimi (ja usein tuotteidenkin) on lyöty lukkoon ja sitä tuupattu kaikkiin kanaviin omatoimisesti.

Kuten että Persjärven puutarhapalvelun nimi on kansainvälisesti Gardening Group Asslake ja päätuote on nurmenleikkuu eli “Lawn Service Pack Basic”. On mainostettu vähän omalla Facebook-seinällä ja kylän ilmoitustaululla.

Liidejä on kumminkin generoitunut nuukanlaisesti, koska potentiaalinen asiakaskunta ei ole toistaiseksi ehtinyt tulla ymmärtämään, mitä tämä yritys ylipäänsä tekee. Ruoho rehottaa ja leikkurit ruostuvat. Onneksi sentään juoksee starttiraha.

Firmansa nimen saa toki valita ihan itse, ja niin täytyykin. Pari vanhaa analogiviidakon sananlaskua on kumminkin hyvä pitää mielessään sitä legendaarista y3-lomaketta täyttäessään:

  1. Kuvaako nimi yhtään toimialaasi?
    Jos ei kuvaa, erottuuko kilpailijoista – jääkö mieleen?
  2. Miten nimi taipuu suomalaisen suuhun?
    Syytä olisi. Ettei tartte selittää jokaiselle erikseen, miten sähköpostiosoitteen loppuosa kirjoitetaan, ja että ihmiset osaisivat kirjoittaa lafkasi nimen verkkoselaimensa osoiteriville oikein.
  3. Onko haluamasi nimen verkko-osoite vapaana. Internet on puolillaan asian testaamiseen tarkoitettuja sivuja. Käytä niitä.
    “Mut kun meidän visio on vallata eka Suomi ja siirtyä sitten ulkomaille”, sanoo siellä nyt joku.

Kaikin käytettävissä olevin mokomin. Mutta ehdit kyllä funtsia uutta nimeä tai aputoiminimeä tai muita vaihtoehtoja sen jälkeen kun Suomi on vallattu.

Ääni ei muuten tärise yhtään tätä julistaessani. Terveisin nimimerkki “Kokemusta löytyy”.

Hauskaa viikkoa!

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

Mitä Pena sanoi?

Bloogie Joskus kulmahuoneen todellisuus ja lattiatason realismi eivät kuitenkaan osu ihan yksi-yhteen.   30 vuotta talossa työskennellyttä sorvari Penaa haastatellaan yhtiön verkkosivuilla julkaistavaa työntekijätarinaa varten….

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.