”Ei persaukisille”
Uskokaa nyt jo: näkyvyys maksaa, netissäkin.
Nythän on niin, että vielä 10 vuotta sitten saattoi riittää, kun teki tilin Facebookiin ja ilmoitti seinällään puodin olevan auki. Postauksen näki moni ja ovipumppukin saattoi alkaa laulamaan tavallista kiivammin, vaikket ollut sijoittanut markkinointiisi latiakaan valuuttaa.
Toisin on laita nyt, vaikka noista ajoista onkin jäänyt elämään mantra “netissä mainostaminen on lähes ilmaista”. Onhan se sitä tavallaan edelleenkin, jos esimerkiksi mitattavuudella arvioidaan ja johonkin paikallislehteen verrataan. Mutta lompsaansa joutuu raottelemaan nykyisin somessakin.
Ettei menisi ihan inttämiseksi, otin tähän alle esimerkkilaskelmaan oikeita lukuja tosielämästä. Toteutimme muuan asiakkaallemme (noin 600 FB-seuraajaa) mainoskampanjan, jossa tavoiteltiin asunnonvaihtoa miettiviä kuluttajia pääkaupunkiseudulla.
Tulokset 1.3. – 4.4.2024:
-
-
-
- Facebook-postaus (keskimäärin)
282 näyttökertaa
263 tavoitettua FB-käyttäjää - Mainonta:
261.400 näyttökertaa
61.100 tavoitettua FB-käyttäjää
- Facebook-postaus (keskimäärin)
-
-
Postailu ei maksanut muuta kuin vaivan, muttei juuri muuta tuonutkaan.
Mainontaan käytettiin ko. ajanjaksona 1.517 euroa. Sillä saatiin viesti yli 61.000 ihmisen nenän eteen.
Ja vaikka pääasiallinen tavoite olikin juuri mahdollisimman laaja kattavuus, irtosi kamppiksesta mitatusti myös vajaat 2.000 kotisivukäyntiä ja parikymmentä suoraa puhelua myyjälle. Verkkosivulomaketta asiakas ei tässä kampanjassa halunnut käyttää.
Miksi sitten tekisin enää lainkaan orgaanisia julkaisuja?
No siksi, että siinä missä maksullinen mainonta voi nopeasti lisätä näkyvyyttä ja tavoittaa paremmin, on orgaaninen läsnäolo sosiaalisessa mediassa pitkän aikavälin investointi brändisi rakentamiseen, asiakassuhteiden syventämiseen ja markkinapaikan asemasi vahvistamiseen.
Ja siksi, että vaikka maksullinen mainonta on tehokasta tavoittavuuden kannalta, voi orgaaninen sisältö heijastaa paremmin brändisi persoonallisuutta ja arvoja. Tämä auttaa rakentamaan luottamusta ja aitoutta merkkiisi liittyen, mikä on erityisen tärkeää nykypäivän kuluttajille, jotka arvostavat läpinäkyvyyttä ja aitoutta.
Jos 2000-luvun alussa brändille oli uskottavuuskysymys omistaa verkkosivut, tsekkailevat potentiaaliset asiakkaat nykyisin paljon myös yritysten someprofiileja. Firman someprofiilit toimivat ikään kuin näyteikkunana yrityksen historiaan, arvoihin ja sen sellaisiin seikkoihin, joille nykymaailmassa paljon arvoa annetaan.
Jatkuvasti päivitetty, laadukas sisältö saa aikaan kommentointia, tykkäyksiä ja reagointeja. Ne puolestaan parantavat orgaanista näkyvyyttäsi (social proof) ja niin edelleen. Ja tietysti – pikkuhiljaa kasvava yleisö tarkoittaa myös pikkuhiljaa kasvavaa orgaanista tavoittavuutta.
Muistathan, että orgaaninenkin julkaiseminen vaatii suunnittelua ja sitoutumista.
Että mikäkö se sitten on ilmaista ja mikä ei tässä riivatussa maailmassa?