Herätä yrityksesi torkahtanut LinkedIn!
Bloogie
Vaipuiko arjen ahertajien LinkedIn horrokseen? Kirjasin teille muistilistan siitä, miksi se Linkkari olikaan hyvä ja miten se herätetään jälleen eloon.
Siis herätys LinkedIn – näillä vinkeillä onnistut! Tai et ainakaan epäonnistu. Tärkeintä on, että ryhdyt toimeen. Somen kuihtuminen ei ole harvinainen ilmiö, eikä sitä tarvitse selitellä tai pyydellä anteeksi. Hyppäätte vain takaisin satulaan ja ravi jatkuu.
Peruskaura
- Kutsu oma piirisi (1st degree connections) seuraamaan yrityksenne sivua.
- Varmista, että yrityksen kotisivuilla on toimiva linkki Linkediniin.
- Lisää LinkedIn yrityssähköpostien allekirjoituksiin.
- Varmista, että yrityksen profiili- ja kansikuva ovat laadukkaat ja brändiä edustavat. Kyllä, logon pitää näkyä!
- Tarkista, että profiilin tiedoissa on täytetty kaikki kohdat sijaintia myöten. Miten yritykseen ollaan yhteydessä? Tämä tieto pitää löytyä helposti! Tutki kaipaako esittelyteksti päivitystä.
- Pyydä henkilökuntaa merkitsemään yritys nykyisenä työnantajana. (Auts, jos näin ei jo ole!)
- Aktivoidu myös henkilökohtaisen Linkkarin käytössä ja kasvata omaa verkostoa.
Level up
- Osallistu keskusteluihin! Kehu, tsemppaa, sparraa ja tuo yrityksen osaamista esille.
- Vastaa yrityssivun kommentteihin ja viesteihin!
- Julkaise 1–3 kertaa viikossa.
- Muista käyttää oleellisia hästägejä! Lyhyt rimpsu riittää.
- Muista käyttää kuvia ja videoita silloin, kun ne kuuluvat aiheeseen – ne pysäyttävät selaajan varmemmin.
- Tarkista sivusi analytiikka ja tutki mikä on toiminut, mikä ei. Kirjaa muistiin toimenpiteet, joilla olette saaneet uusia seuraajia ja kävijöitä. Nämä temput kannattaa toistaa!
- Pidä listaa teemoista / viestikärjistä, jotka määrittelevät julkaisujen sisällön. Muista kuka on yleisösi, et halua kyllästyttää heitä! Kun julkaiset ja jaat sisältöä monipuolisesti oman alasi aiheista, tavoitat erilaisia seuraajia!
Level up 2
- Pyydä henkilökuntaa osallistumaan sisältöjen ideointiin ja luomiseen sekä julkaisujen jakamiseen.
- Haasta seuraajat keskustelemaan alan ajankohtaisista aiheista hyödyntämällä kyselyä (Poll). Osoita, että teillä ollaan “ajan hermolla”. Muistakaa osallistua itse keskusteluun!
- Hyödynnä maksettua mainontaa! Kohdenna sinne missä tuntuu!
- Nyt jos oikein innostuit, tutki voisitko hyödyntää myös tapahtumia, uutiskirjettä tai livestriimausta.
- Ja kun sivusi villinä kasvavat, tutki tarvitsetteko alasivuja tuotteille ja palveluille (Product Pages) tai työpaikoille (Career Page).
Armahdus (koska edellinen lista alkoi vähän ahdistaa?)
Pidä realistiset tavoitteet! Se, että perehdyt aiheeseen tänään, ei tee huomenna valmista. Julkaisutahtiin ei ole helppo päästä, koska on oltava myös järkevää sisältöä.
Aloita vaikka siitä, että tuotat julkaisun/kuukausi. Tämän tavoitteen ylittää nopeasti! Arvioi sitten millä toimenpiteillä yllät seuraavaan tavoitteeseen; 1 julkaisu/viikko.
Mikäli talon sisäinen markkinointitiimi puuttuu, ei kannata jäädä painimaan yksin. Voit etsiä ulkopuolista osaamista esimerkiksi visuaalisen ilmeen tekemiseen (grafiikka ja valokuvat), sekä mainoskampanjoiden suunnitteluun sisällöntuotantoa myöten. Jo pelkkä sparraus ulkopuolelta voi auttaa innostumaan ja sanoittamaan uudelleen sitä, mistä siinä teidän puurtamisessa on kyse.
#merkitsesisältö
Hästägien merkityksestä keskustellaan monesti sosiaalisen median yhteydessä. Vieläkö niitä laitetaan vai onko se vanhanaikaista? Linkkarissa # elää ja voi hyvin, mutta vain järkevät risuaidat auttavat näkyvyydessä.
Vuonna 2021 Suomen suosituimmat hästägit Linkkarissa olivat #työ, #rekry ja #rekrytointi. Työpaikat siis näkyy ja kiinnostaa. Yksi nousevista sanoista oli kovasti yrityksissä puhuttava vastuullisuus; #sustainability.
Eli vielä muistiin: #omafirma ei tavoita ketään. Mutta lisää kaveriksi muutama aihesana, niin jo saattaa natsata.
Miksi käytät aikaasi LinkedIn-näkyvyyteen?
Tutkimuksen mukaan 81% suomalaisista LinkedIn-käyttäjistä pitää sitä parhaana sosiaalisen median kanavana yrityspäättäjien tavoittamiseen. Samaisessa tutkimuksessa todettiin, että kanavan käyttäjät pitivät LinkedIniä luotettavimpana somekanavana.
Kansainvälisesti tutkailtuna 89% B2B-markkinoijista käyttää LinkedIniä ja 62% heistä kertoo saavansa Linkkarista yli 2 x enemmän liidejä verrattuna seuraavaksi tehokkaimpaan somekanavaan.
LinkedIn tunnetaan sosiaalisen median markkinoinnissa tyyriinä. Mainokset maksavat tuntuvasti enemmän, kuin esimerkiksi Facebookissa. Eurot kannattaa tänne kuitenkin sijoittaa, erityisesti, jos yrityksenne tähyilee B2B-markkinaa. Linkkarin kohdennuksella tavoitat liiketoiminnalle oleelliset päättäjät ja heidän vaikuttajansa. Turhat renkaanpotkijat voidaan rajata heti kampanjasta pois.
Kaikki eivät tunne somea kodikseen ja erityisesti Linkkarissa henkilökohtaisen tilin puolelta huutelu voi ujostuttaa. (Allekirjoittanutkin myöntää ujoutensa!) Sen sijaan yritykselle somenäkyvyyden tarjoamaa potentiaalia ei kannata työntää pensaaseen. Ehkä se oma rohkeus kasvaa siinä rinnalla, kun tekee bisneksiä näkyväksi?
Muista strateginen puoli
Toteuttaakseen tehokasta mainoskampanjaa täytyy markkinoinnin valintojen palvella yrityksen strategiaa. Mitkä ovat liiketoiminnan tavoitteet? Ketä halutaan tavoitella?
Mikäli strategiassa on aukkoja ja markkinointi kaipaa tuulta purjeisiin, on allekirjoittaneen edustama yritys varteenotettava kumppani. Tehdään yhdessä analyysi tarvittavista toimenpiteistä osaksi teidän liiketoiminnan strategiaa! Niin ja tarvittaessa tuotetaan niitä sisältöjä teidän Linkkariin kans!
Ensi kerralla listaan teille ihan konkreettisia sisältövinkkejä somea varten. Kannattaa pistää talteen!
Lähteet ja inspiraatio:
Fonecta – Onnistuneen LinkedIn-mainonnan anatomia, webinaari 27.1.2022
Tutkimus: Fonecta & IRO Research, Marraskuu 2021