Jotain pitäisi tehdä. Mutta mitä?

Järjestökentällä puhutaan nyt yhdestä asiasta yhä useammin: miten pidämme nykyiset jäsenet – ja miten houkuttelemme uusia?

Samalla moni miettii, mikä meistä näkyy ulospäin – ja mitä potentiaalinen jäsen meistä ajattelee, jos ajattelee ollenkaan.

Nykyisessä maailmassa kilpailu ihmisten ajasta ja huomiosta on kovaa. Ihmiset valitsevat, mihin sitoutuvat, entistä kriittisemmin. Siksi jäsenyyden vetovoiman ja järjestön julkikuvan – eli järjestöimagon – kehittämiseen kannattaa pysähtyä.

Mutta mitä pitäisi sanoa, missä kanavissa ja kenelle?

Rookien Järjestöviestinnän auditointi™

Auditoinnin idea on yksinkertainen:

Istumme alas (etänä tai livenä) yhdessä järjestön avainhenkilöiden (3–6 hlöä) kanssa ja kartoitamme:

  • Miltä jäsenyytenne näyttää ja kuulostaa ulospäin?
  • Mikä viestinnässä toimii ja mikä kaipaa kirkastusta?
  • Missä on mahdollisuuksia, joita ette vielä hyödynnä?

Ota yhteyttä!

 

Käymme läpi mm. seuraavat osa-alueet:

Jäsenyyden arvolupaus: Mitä hyötyä liittymisestä on?
Mitä konkreettista ja aineetonta jäsenyys tarjoaa, ja miksi siihen kannattaa sitoutua? Onko lupaus sanoitettu selkeästi eri kohderyhmille ja erottuuko se muista vaihtoehdoista?

Tavoitteet ja kohderyhmät: Kenelle viestitte ja miksi?
Onko viestinnän kohderyhmät tunnistettu ja priorisoitu? Tiedetäänkö, mitä he odottavat järjestöltä ja miten heidän huomionsa voidaan saada?

Järjestön näkyvyys ja tunnettuus
Kuinka tunnettu järjestö on omassa toimintaympäristössään ja kohderyhmiensä keskuudessa? Onko järjestö helposti löydettävissä ja erottuuko se muista?

Viestinnän suunnitelmallisuus ja resurssit
Perustuuko viestintä satunnaisiin toimiin vai onko sillä tavoitteellinen suunnitelma ja vastuut? Onko resursseja – aikaa, osaamista tai budjettia – varattu tarpeen mukaan?

Sisäinen viestintä ja jäsenpito
Miten nykyisiä jäseniä pidetään mukana ja arvostettuina? Tukeeko viestintä jäsenten sitoutumista ja aktiivista osallistumista?

Kampanjat ja rekrytointiviestintä
Onko järjestöllä ollut kohdennettuja jäsenhankintakampanjoita? Miten uusia jäseniä houkutellaan – ja mitkä viestit ja kanavat toimivat parhaiten?

Verkkosivut ja sosiaalinen media
Löytyvätkö tärkeimmät tiedot helposti ja liittyminen sujuvasti verkossa? Onko somessa aktiivisuutta, vuorovaikutusta ja suunnitelmallisuutta, vai jääkö näkyvyys satunnaiseksi?

Ensikontakti ja liittymisprosessi
Miltä ensivaikutelma järjestöstä näyttää ulkopuoliselle? Onko liittyminen helppoa ja loogista – vai tuntuuko kynnys korkealta?

Uusien jäsenten vastaanotto
Miten uudet jäsenet toivotetaan tervetulleiksi ja otetaan mukaan toimintaan? Saavatko he heti selkeän käsityksen roolistaan ja mahdollisuuksistaan osallistua?

Kokonaisvaikutelma ja kehityskohteet
Miltä järjestön viestintä ja jäsenpolku kokonaisuutena näyttävät? Mitkä osa-alueet ovat vahvimmillaan ja missä kehittämällä saavutetaan eniten vaikutusta?

Jokaisesta osa-alueesta keskustellaan yhdessä, ja arvioimme niiden nykytilan sekä merkityksen juuri teidän järjestönne näkökulmasta. Lopputuloksena syntyy selkeä nelikenttä, joka auttaa hahmottamaan sekä nopeimmat kehityskohteet että pitkän tähtäimen suunnan.

Auditoinnin hinta on 500 € (alv 0)

Jos ette koe auditointia hyödylliseksi, ette maksa mitään. Jos yhteistyö jatkuu, hyvitämme hinnan seuraavassa vaiheessa.

Käytännössä tämä tarkoittaa:

🕑 2 tuntia aikaa
💻 Etänä, hybridinä tai livenä
📲 Jokainen osallistuja tarvitsee vain tietokoneen tai puhelimen
📈 Tulos: kirkkaampi viestintä ja parempi vetovoima

Miksi tämä kannattaa?

Jos koet, että:

  • Jäsenhankinta on hidastunut tai kohderyhmät passiivisia
  • Et ole varma, puhutteletteko oikeita ihmisiä oikealla tavalla
  • Järjestöviestintä kaipaa ulkopuolista peiliä

… silloin tämä on juuri oikea paikka aloittaa.

Usein jo tämä keskustelu tuo valtavasti oivalluksia – ja auttaa tarttumaan niihin asioihin, jotka vaikuttavat eniten.

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai soita/meilaa.

Ota yhteyttä!

Asiakkaitamme

Taksi Itä-Suomi
Punamusta
Phillips Medisize
Mimmit koodaa
Joensuu
Iivari Mononen
EFM Group
Siun Sote
Suomi Tyres
Soimu
Öljypiste
Kesla
Parikkalan Valo
Orimattila
Eläkeliitto
Oma Häme
Destia

Jos et meitä usko, usko asiakkaitamme

”Rookielta saimme heti rohkean ja muista erottuvan tarjouksen, joka jo itsessään herätteli nauruhermoja. Työskentely Rookien tiimin kanssa oli saumatonta, ja voin lämpimästi suositella yhteistyötä.”
Projektipäällikkö Anssi Kekkonen, Karelia-amk
”Sujuva ja tehokas työskentely Rookien kanssa auttoi meitä tunnistamaan omat vahvuutemme työnantajana. Arvostamme Rookiessa erityisesti sitä, että hommat sujuvat sovitusti ja asiakkaasta välitetään oikeasti.”  
Kaupunginjohtaja Kalle Larsson, Orimattila
”Rookien kanssa on jumpattu menestyksellä jäsenhankintaa somekanavissa, joten yhteistyötä on ollut mielekästä jatkaa.”
Viestintäpäällikkö Janne Kettunen, Eläkeliitto
”Rookien toteuttama rekrykampanja ylitti kaikki odotukset sekä määrän että laadun näkökulmasta. Erinomaisia hakijoita oli ympäri Suomea, minkä lisäksi kampanja toi Heinävedelle hyvin näkyvyyttä. Vahva suositus!”
Kunnanjohtaja Maarika Kasonen, Heinävesi
”Halusimme Destialla tuoda esiin, mikä merkitys työllämme on. Rookie loi ”Maailma ilman infraa” -kampanjan, jonka tulokset olivat erinomaiset ja joka tavoitti valtavasti yleisöä.”
HDR-asiantuntija Lotta Lukka, Destia
”Rookie on auttanut meitä kirkastamaan työnantajakuvaamme ja tehnyt useita onnistuneita rekrykampanjoita. Jos EB-kumppania etsitte, olette sen löytäneet.”
Asiakkuuspäällikkö Hannele Ärväs, Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjala
”Halusimme lisätä tietoisuutta kv-osaajien palkkaamisesta, ja Rookien toteuttama kampanja oli sekä idealtaan että toteutukseltaan erittäin onnistunut. Voin suositella.”
Projektiasiantuntija Maarit Paaso, Talent Hub Eastern Finland, Riveria
”Positiivinen työnantajakuva on meille erittäin tärkeä asia. Kaipasimme viestintään kumppania, ja Rookiesta sellaisen saimme. Olemme yhteistyöhön erittäin tyytyväisiä.”
Talousjohtaja Sari Karhu, Outokummun Metalli Oy
Yksityisyyden hallinta

Hyödynnämme evästeitä varmistaaksemme Sinulle parhaan mahdollisen palvelun. Voit hallinnoida itse, mitä evästeitä palvelussa otetaan käyttöön ja muuttaa asetuksiasi helposti milloin tahansa.