Julistan vastuullisuuttani, olen siis olemassa - Rookie Communications

Julistan vastuullisuuttani, olen siis olemassa

Julistan vastuullisuuttani, olen siis olemassa

Vastuullisuus ja liiketoiminta ovat kuin magneetin kaksi napaa. S ja N. Plussa ja miinus. Sininen ja punainen. Pohjoinen ja etelä. Oma napa ja toisten napa.

Ne toimivat hyvin yhdessä, ollen suorastaan riippuvaisia toisistaan. Mutta näin tapahtuu vain, kun ne sijaitsevat tismalleen magneetin vastakkaisissa päissä, mahdollisimman kaukana toisistaan.

Nykyään ”vastuullisuus” alkaa olla kirjattu liki kaikkien vähääkään isompien narikoiden ”arvoihin”. Eikä sitä ujostella julistaa myöskään sloganeissa ja mainoslauseissa, aina kun mainosleiskassa on siihen sopiva kolonen.

”Olemme vastuullinen ja luotettava kumppani”. Yäk.

Yritys ei voi olla vastuullinen julistautumalla sellaiseksi. Yritys on todellisessa maailmassa, ihmisten mielissä (= johtoryhmän kokoushuoneen ulkopuolella) vastuullinen vasta sitten, kun se on oikeasti toiminut pyyteettömän vastuullisesti niin kauan, että siitä on muodostunut tapa.

”Olemme vastuullinen ja luotettava kumppani”. Yäk.

Näin, ja vain näin, vastuullisuus saattaa sadella myös firmasi tulokseen. Muuten kyse on pelkästä iltalypsystä, ja sellaisella on lyhyet jäljet yleisen mielikuvan rakentumisessa. Magneettinen momentti on pielessä, ja tasapaino järkkyy.

Heti se ei käy, mutta ennen pitkää huomaat ihmisten pitävän sinua vastuullisena. Ja se on paljon enemmän kuin pelkkä itse esittämäsi väittämä asiasta.

Olkoot firmasi siis kuin magneettisauva. Toisessa päässä teet tiliä, toisessa päässä olet pyyteettömästi vastuullinen, keräten tilillesi pisteen kerrallaan. Ne kertyvät hitaasti kuin bonuspisteet etukortille, mutta kertyvät. Ja vaikutus kestää vielä pidempään.

Vaikka tämäkin teksti kaartuu siis liikevoiton tavoitteluun, se ei poista faktaa: näin toimimalla tulet samalla tehneeksi myös jotain oikeasti hyvää. Se on jo sinun ja firmasi suuremmaksi kunniaksi, jos puhutaan rahaa ja liikevaihtolukuja jaloimmista valuutoista.

Ja jos se lisää liikevaihtoasi, voit kenties seuraavalla kierroksella tehdä sitä samaa hyvää vielä hieman enemmän?

Helkkari, jos kaikki lafkat alkaisivat toimia näin, voisin jo melkein vaikka ilmoittautua jatkuvan kasvun kannattajaksi.

”Mutta kun Friedman ja lakitekstikin sen jo sanovat!”, parkuvat nyt kaikki takavuosikymmeninä kauppakoulunsa käyneet. ”Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, niin siellä sanotaan!”

Totta. Sivulause tosin jatkaa suoraan tuosta: ”jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin”. Ja sitä paitsi, ei siellä sanota, että voittoa on tuotettava joka kvartaalissa. Puhumattakaan siitä, että tilikautta pidempikestoisia strategioita hieromalla voittoa saattaisi olla tulevaisuudessa jaettavaksi enemmänkin.

Maestrot Raitsikka & Tokela esittelivät taannoin muuan helsinkiläisessä paikallisradiossa pelin, jota jokainen voi pelata. Se menee näin: saat pisteen, kun teet yhden hyvän teon päivässä. MUTTA jos kerrot siitä kenellekään, menetät pisteesi.

Älä väitä. Tee.