Juoksukisa ilman maaliviivaa

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Markkinoinnin sanotaan merkitsevän niitä toimenpiteitä, joita tehdään myynnin edistämiseksi tai generoimiseksi.

Jos sovimme, että se on niin, voidaan vielä halkoa hiuksia tarkastelun alla olevien toimien aikajänteestä. Onko maksimoitava myynti hetimmiten, vai olisiko syytä pyrkiä rakentamaan pitkiä, tuottoisia asiakassuhteita? Tai: olisiko markkinoinnin päätehtävä jopa vähentää myymisen tarvetta?

Kaikkea edellä mainittua ei voi tavoitella tekemällä yhtä ja samaa. Siksi me jaksamme paasata markkinoinnin strategisesta suunnittelusta. On tiedettävä mitä haluaa ja millä eväillä on liikkeelle lähdössä, hyvinkin tarkkaan joskus, jotta matka on ylipäänsä mahdollista aloittaa. Ja kukaan muu ei sitä tule ratkaisemaan kuin sinä itse. Toki meitä perustellun näkemyksen esittelijöitä ja muita besserwissereitä on palaveripöytään aina saatavissa.

On hyvä myös sisäistää, että kun matkan aloittaa, se ei tule koskaan päättymään. Phillip Kotler sanoi joskus, että markkinointi on juoksukilpailu ilman maaliviivaa. Markkina muuttuu aina nopeammin kuin markkinointi, tulee uusia keinoja ja kepposia, syttyy sotia ja sammuu markkinointipäälliköitä saunaillassa. Potin kerää aina se, joka sopeutuu ja sopeuttaa tekemisensä nopeiten.

Näihin kysymyksiin vastaamalla pääset lähelle niitä perusteluja, joilla me Rookiena näkemyksemme muodostamme.

  1. Määritä markkinoinnin tavoitteet ja vastuuta tekijät
  2. Tunnista kohderyhmäsi ja kilpailijasi & määritä roolisi markkinassa
  3. Määritä viestit kohderyhmällesi
  4. Kanavapaletti kuntoon (miettien sitä, missä kohderyhmäsi pesii)
  5. Sisällöntuotanto käyntiin (maksettu media, sometus, ansaittu media)
  6. Mittaus kuntoon (jotta tiedät mikä toimii)
  7. Aloita kohdasta 1 kertyneen datan mukaan.

Kohdassa 5 kannattaa varoa, ettei tule kadonneeksi tapettiin sisällöillään. Se on se toinen juttu, minkä me Rookiena palaveripöytään kannamme: erottuva, luova idea. Jos et erotu muista, kaikki aiempi suunnittelu on ollut käytännössä täysin turhaa.

Se on vähän niinkuin lähtisi juoksukilpailuun sitomatta piikkarin nauhoja. Turvalleen menee.

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

Mitä Pena sanoi?

Bloogie Joskus kulmahuoneen todellisuus ja lattiatason realismi eivät kuitenkaan osu ihan yksi-yhteen.   30 vuotta talossa työskennellyttä sorvari Penaa haastatellaan yhtiön verkkosivuilla julkaistavaa työntekijätarinaa varten….

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.