Kaaosta ei pidä hallita ja vanilja on hyvää vain jätskissä

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Varaudu markkinoinnin budjetoinnissa myös siihen, mihin ei voi varautua.

Markkinointisuunnitelmia laaditaan (usein, urposti) kalenterivuoden rytmittäminä niin, että tässä loppuvuodesta koitetaan ennustella, mitä ensi vuoden loppupuolella markkinoinnissa tehdään.

Sen voikin ennustaa, mitä tehdään. Mutta sitä ei, mitä ko. ajankohtana kannattaisi tehdä.

Taustalla on tietysti ihmisen luontainen halu hallita kaaosta, joka korostuu kun yksilölle annetaan hallittavakseen tulosyksikkö ja vastuulleen liiketoiminnan tuottavuus. Toisin sanoen: firmaa pyöritettäessä on sitä rauhallisempi olo, mitä tarkemmin ja pidemmälle tietää tulossa olevat mutkat ja mäet.

Tämä johtaa siihen, että budjetit ja suunnitelmat laaditaan ihan liian tarkoiksi ja pitkiksi. Liiallinen ennakointiin pyrkiminen muuttuu helposti silkaksi arvailuksi.

Oispa hyvä, jos uskallettaisiin joskus tehdä niin, että naulataan tarkemmin kiinni esimerkiksi vain ykköskvartaalin tekemiset, ja mitä kauemmas suunnittelu ulottuu, sitä enemmän ylätasolla suunnitelmassa liikuttaisiin. Näin antaisimme itsellemme sekä tilaa että velvollisuuden tehdä tuloksiin ja toimintaympäristön muutoksiin nojaavaa markkinointia.

Perinteisemmällä suunnitelmallakin hetkeen voi tarttua, mutta jos prosessi on aloitettava lisämäärärahan vinkumisella päämieheltä, tulos ei aina ole sitä mitä se voisi olla. Meille tekijöille olisi helpompi tarttua toimeen, kun tietäisimme jo valmiiksi, että budjetissa on varaa eli lupa on.

Se tukisi luovuuttakin, ja sitä kautta mahdollisuutta erottua ja olla aidosti kiinni ajassa. Jos vuoden tekemiset on hakattu kivipaateen somepostauksen tarkkuudella, luovuus korvautuu helposti liukuhihnasuorittamisella, ja tuloksena on vaniljaa.

Ja vaniljahan on hyvää vain jätskissä.

Tueksi ponnelleni kaivelin kotipizzamies Tommi Tervasen lausunnon Alex Niemisen podcastissa pari vuotta sitten: hän sanoi ohjeistavansa omiaan jättämään 20–30 prosenttia markkinointibudjetista korvamerkkaamatta juuri kuvaamaani tarkoitusta varten.

Se on tietysti paha paikka, jos pakki pärähtää kuralle pienemmistäkin muuttujista ja epävarmuuksista. Mutta kyllä siihenkin karaistuisi.

Uskotsie?

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

”Me ei palkalla aleta kilpailemaan!”

Tulevaisuuden työhaastatteluissa hakijat haastattelevat työnantajaa eikä toisinpäin. CV:t minttiin, työnantajat! Jos keskustelu työpaikan vetovoimasta tai -voimattomuudesta saa passiivis-aggressiivisen käänteen – kuten silloin tällöin käy –…

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.