Kaikilla on tavoitteita?

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Niinhän sitä luulisi. Tavoite ei kuitenkaaan ole sama asia kuin toive.

Tavoitteen ja toiveen erottaa toisistaan se, että ensin mainitun eteen tehdään asioita määrätietoisesti, päivittäin tai ainakin viikottain. Asetetaan välitavotteita, ja eteneminen tsekataan tasaisin väliajoin.

Toive sen sijaan on jotain, jota odotetaan samalla, kun puuhastellaan jotakin aivan muuta.

Valitettavasti näyttää siltä, että nämä kaksi menevät herttaisesti sekaisin monessakin pk-yrityksessä.

Pk-sektori on sinänsä teennäinen termi. Sen verran monta kokoluokkaa se pitää sisällään. Mutta vaikka siitä joukosta valikoitaisiin katsantaan vähintään miljoonan verran vaihtavat ja muutaman henkilön vakituisesti työllistävät yritykset, puuttuisi liiketoiminnan strategia edelleen hyvin monelta. Tällainen tuntuma on ainakin minulle syntynyt.

Toiveita on sen sijaan monenlaisia. Sellaiseksi kelpaa mm. se, että työllistää nykyisen porukan ja pysyy hengissä. Tai toisesta päästä se, että haaveilee toiminnan olevan jonain päivänä tasolla, jolla voisi vaikka myydä koko kioskin ja hakea jäsenyyttä Bora-Boran snorkkelisukeltajista.

Se, mitä liikkeitä päivittäisessä toiminnassa näiden tavoitteiden täyttymiseksi tehdään, ei kumminkaan ole koskaan tullut mietittyä. Ei ole oikein ehtinytkään, koska aika menee puuhastellessa.

Kokeile piruuttasi: kirjoita yhden viikon ajan ylös, mihin käytät työaikasi. Katso sitten listaa ja funtsi, mitkä kaikki listalla olevat asiat ovat edesauttaneet saavuttamaan tilanteen, josta firmasi kanssa haaveilet.

Jos sellaisia asioita on merkittävän vähän, on mietinnän paikka. Mitä sitten pitäisi tehdä? Aikaa vain ei tunnu millään riittävän.

Sinä omistat firmasti. Etsi haalaripyykille ja lumia kolaamaan joku toinen. Huolehdi, että tilat ja pelit ja pensselit ovat siinä kunnossa, että homma toimii.

Huolehdi, että työntekijäsi tietävät mitä heiltä odotetaan. Ja siitä, ettei kenekään pipo pääse kutistumaan liian kireälle: tyytymätön henkilöstö voi pahimmillaan estää koko kehitysprojektisi toteutumisen.

Aseta itsellesi päätavoite ja sille välitavoitteet. Älä ahnehdi. Seuraa asioiden etenemistä ja tee tarvittavia liikkeitä kurssiin. Pidä myös henkilökunta ajan tasalla tilanteesta.

Kuuntele asiakkaitasi. Jos eivät mitään puhu, kysy. Pyydä palautetta.

Äläkä sorru keksimään näennäistekemistä näiden tärkeimpien (ja monesti hankalempien) asioiden tilalle.

Ja sitten se kohta, josta meistä saattaa olla sinulle apua: aloita markkinointi. Sellainen, jonka tarkoituksena on tukea tavoitteesi täyttymistä. Etappi kerrallaan, sitkeästi ja kurssia korjaten tämäkin.

Soitellaan, sano.

Rookiemedia

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.