Kaikki on markkinointia, sanovat
BLOOGIE (Alunperin julkaistu 20.10.2020)
Pia Kontturihan sen taannoin yhtiömme podcastissa sanoiksi virkkoi, että kun oikeastaanhan ”markkinointi” on ihan kaikkea, mitä firma tekee.
Niin sitäpähän, että mulla sitä olisi tuosta esimerkki elävästä elämästä. Kyselin erään asiakkaamme piikkiin tarjouksia tavarantoimittajilta hiljattain. Tarjouspyyntöjä lähti neljä.
Voittaja on voittaja, syystä. Mutta miettikäämme, minkä kouluarvosanan antaisimme seuraaville, jos oppiaineena olisi käytännön markkinointi:
- Tarjoaja 1: ei koskaan vastannut tarjouspyyntöön mitenkään tai ylipäänsä ilmaissut olevansa edes olemassa. Totaalinen radiohiljaisuus, vaikka mm. ko. firman verkkosivut antavat olettaa liiketoiminnan jatkuvan ”asiakaslähtöisesti” edelleen.
- Tarjoaja 2: Vastasi tarjoukseen, kiitteli kisan hävittyään sähköpostitse tiedosta ja toivoi voivansa auttaa jatkossa.
- Tarjoaja 3: soitti ja kiitti tarjouspyynnöstä, vastasi tarjouspyyntöön, soitti noin 8 minuuttia kisan ratkettua, kiitteli vielä kysymästä ja ehdotti tapaamista kahvin merkeissä, jotta voisi esitellä laajentunutta reprtoaariaan mahdollisesti tulevaisuudessa ilmeneviä tarpeitamme ajatellen. Ja kaikki tämä ystävällisen ei-hermoille-käyvällä, diskreetillä tavalla.
Numero ykköselle antaisin itse ehdot, kakkoselle tyydyttävän 8 ja kolmoselle kiitettävän 9. (En periaatteestakaan jakele kymppejä.) Ja paskat muutenkin numeroista: ei liene vaikea arvata, kenen nimi jäi mielessä siihen lokeroon, joka ensimmäisenä tulee vetäistyä auki seuraavan soveltuvan keissin sattuessa kohdalle?
Tässä ollaan nyt lähellä sitä, mistä olen mussuttanut aiemminkin: sitä yrityksen ydintä, joka ei synny päättämällä vaan arjen toiminnassa. Kaikessa toiminnassa. Kuten Piakin sen podcastissa sanoi: alkaen siitä, miten firmassa siivotaan.
Kaikki tekemisesi lasketaan. Lopputuloksena on firmasi imago, sen brändi. Niitä ei voi keksiä, niiden täytyy olla oikeasti totta.
Miten kohtelet asiakastasi? Miten jokainen työntekijäsi on oman asemansa ja tehtävänsä sisäistänyt? Uskotko edes itse siihen, että voit todella auttaa asiakastasi, vai näetkö häntä katsoessasi vain seuraavan lypsylehmän?
Ammuu!