Keep it simple, stupid - Rookie Communications

Keep it simple, stupid

Keep it simple, stupid

Tässä kotva sitten muistutin tällä ”ohjelmapaikalla” siitä, että vaikka suunnitelmat ovat tärkeitä, niihin ei pitäisi hirttäytyä. Taisin luvata palata aiheeseen myöhemmin, tai ainakin ajattelin palaavani.

No, tässä sitä nyt ollaan.

Tätä tarkoitin: ylipäänsä on hyvä olla olemassa suunnitelma. Vähän niin kuin ohjeistus sille, mitä tehdään. Ja miten, eli millä värillä, millä fontilla, millä äänensävyllä ja niin edelleen.

Mutta kun tulee eteen tilanne, jossa haiskahataa mahdollisuus välittömän lisämyynnin tekemiseen, on lupa heittää suunnitelmat ja ohjeistukset sivuun ja toimia.

Eli jos vaikkapa läheinen moottoritie on poikki, ja kiertotie ohjataankin erään aamupäivän ajaksi sinun kioskisi ikkunan ali, kannattaa brändikirjan ja markkinointistrategian sijaan:

  1. kaivella esiin talon paksuin tussi (väristä viis)
  2. napata lähin pahvilaatikonpohja (tekstuurista viis)
  3. tekstata siihen (fontista viis) napakasti, että ”Tervetuloa”, tms.
  4. ja kiikuttaa pahvi kiirenvilkkaan kadunvarteen pyytämättä ja yllättäen ruuhkautuneen liikenteen yyteröitäväksi.
  5. napsauttaa tippapuljosta vähän öljyä ovipumppuun.

Toimivan markkinoinnin paras mittari ei ole tavoittavuus, konversioprosentti tai muu sellainen. Markkinoinnin paras tulos on lopulta euro kassassa. Simppeliä, eikö?

Puhun tässä ajattelun yksinkertaisena pitämisen puolesta osin suulla suuremmalla.

Kun en itse osannut tätä asiaa taannoin tiivistää, apuun laukkasi sattuman oikusta tuotteistamisen ylipappi Jari Parantainen Pölli tästä -blogissaan. Luin tekstin tässä päivänä muutamana, ja suosittelen väkevästi kaikille teillekin.

Kävi niin kuin monesti itseään viisaampien kirjoituksia lukiessa tai julistusta kuunnellessa käy. Mieleen ätkähtää, että ”Tuotahan mä olin just ajattelemaisillani itsekin”.

Krediitit sinne, ja keep up the good work!