Kulttuuri jyrää strategiat - Rookie Communications

Kulttuuri jyrää strategiat

Kulttuuri jyrää strategiat

Minusta on tainnut tulla toimintakulttuuriuskovainen. Ainakin siihen saakka, kunnes joku vakuuttaa minut seuraavasta trendikkäästä ilmiöstä?

Olen tarinoinut aiheesta Potilasturvallisuustaito-kirjan toisen kirjoittajan, Veli-Matti Heinijoen kanssa (kiitoksia viimeisestä!) sekä kuunnellut parinkin ammattipuhujan podcasteja aiheesta, joista etenkin toinen, runsaslukuisista alaviitteistään tunnettu Jari Sarasvuo (tähän hetken tauko, että fundamentalistit saavat oksentaa ”hyi-saatanansa” suustaan ja siirtyä johonkin toiseen kohtaan internetiä) jäi mieleen.

Aiheeseen liittyen olen myös seurannut varauksetta fanittamani hullun professorin, Brando Louhivaaran, edesottamuksia johtamiskulttuurin muutoksen (muun muassa) hyväksi.

Palan painikkeeksi olen ahminut mitä suurimmalla mielenkiinnolla Yle Areenan loistavasta tarjonnasta Englannin kuuskytluvun kulttuurivallankumousta käsittelevän dokumentin ”My Generation”, jonka juontajana ja tarinan kuljettajana toimii ei enempää tai vähempää kuin Michael Caine.

Kaikki edellä mainittu on kypsynyt minun päässäni koskemaan yhtä ja samaa samaa asiaa: kulttuuria ja sen muutosta.

Free your mind and your sales will follow.

Lopputulos: edellä mainittujen hahmojen lailla olen nyt minäkin päälakeen saakka täynnä kuplivaa uskoa (toiminta)kulttuuriin ja sen keskeiseen asemaan kaikissa paikoissa, joissa kaksi tai sitä useampi ihminen yhdessä johonkin ryhtyy.

Sama juttu terveydenhuollossa (Potilasturvallisuustaito, Heinijoki-Pommelin 2020), FC Barcelonassa (Sarasvuon podcast) tai beatlehiuksiaan yhä pidemmiksi ja vastaavasti minihameitaan sitäkin lyhyemmiksi trimmanneessa 60-luvun Lontoossa (Cainin dokumentti): kun siinä todellisessa, ihmisistä lähtöisin olevassa toimintakulttuurissa tapahtuu muutos, se riittää murtamaan luutuneen establishmentin lasileuan ja synnyttämään jotain kokonaan uutta.

Toimintakulttuurissa tapahtuva muutos kakkarat nakkaa siitä, mitä esivalta on strategioihinsa kirjannut.

Yrityksessä tämän voi nähdä joko uhkana tai mahdollisuutena. Jos tavoite on status quo, on syytäkin pelätä. Jos taas halutaan kehittää toimintaa kannattavammaksi, sitouttaa henkilöstöä ja asiakkaita kokonaan uudella tavalla ja niin edelleen, se on ilman muuta silkka mahdollisuus.

Hankalaksi toimintakulttuurin muuttamisen tekee se, että sen perimmäinen olemus ilmenee vain tiukoissa paikoissa. Stressissä ja kiireessä. Hiljaisena päivänä tiskin takana on helppo hymyillä. Siksi toimintakulttuurin muuttaminen vaatii ei sanoja, vaan tekoja, konkreetiaa. Alkaen ylimmästä johdosta.

Ammatillinen viitekehykseni vaatii hieman ison ja kiehtovan aiheen latistamista: miten tämä liittyy mainontaan tai markkinointiin?

Nyt olisi aika viimeistenkin ikiaikaisia brändejä ja niiden valintoja toimissaan matkivien yritysjohtajien aika polkaista jalka maahan ja hieroa hartioilleen lisää ilmatilaa.

Se, että joku sinua vanhempi ja isompi on aina tehnyt asiat ”juuri näin”, ei ole benchmark. Se on virhe. Sinun kuuluu olla erilainen, erottua, tehdä edes yksi asia vähän paremmin kuin kilpailijasi ja olla siitä ylpeä, julkisesti. Toitottaa agendaasi samoin ajatteleville lajitovereillesi.

Free your mind and your sales will follow.

Kuulitsie?