Markkinoinnin trendit 2023?

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Vuosi lähenee loppuaan, ja me markkinointitoimistojen agentit olemme jo tuupanneet internetin soikeaksi “Markkinoinnin trendit 2023” -otsikoituja blogejamme. Loimme katsauksen.

Esimerkiksi muuan tusinaa radiokanavaa hallinoivan firman verkkoartikkelin otsikointi ohjastaa yrityksiä ensi vuonna “suuntaamaan markkinoinnin massoihin”. Pari digimarkkinointiin erikoistunutta toimistoa puolestaan korosti, että tärkeää on nimenomaan mainonnan kohdentamiseen panostaminen, johtuen mm. evästekäytäntöjen tiukentumisesta.

Tämän googlailun opinkappaleeksi voi siis kirjata ainakin yhden asian muistettavaksi ensi vuodelle: muista olla lähdekriittinen.

Kaiken kohtuuden nimissä on mainittava, että kyllä siellä asiaakin puhuttiin.

Vastuullisuus, ympäristöystävällisyys, läpinäkyvyys ja sen edellyttämä aitous arvioitiin tärkeiksi seikoiksi monissa ennusteissa. Ja syystäkin: näiden asioiden korostuminen on ollut arkipäivää monen yrityksen viestinnässä jo kotvan.

Osin siihen on firmoja kannustanut moraali, mutta useimmiten kuitenkin raha: ostajat ovat alkaneet kysellä tuotteiden alkuperää ja toisaalta lainsäätäjäkin on raamitellu joitakin asioita, jotka on ollu pakko panna kuntoon vaikkapa vain voidakseen osallistua julkisiin kilpailutuksiin jatkossakin.

Puhutaan siis arvoista ja arvokeskustelusta. Ja pitääkin, ovat ne markkinointiviestinnän kontekstissa vielä niin rempallaan.

Arvoja kyllä firmoille listataan ja niitä julistetaan, mutta toiminnan tasolle se harvalla yltää. Se kun vaatisi usein poikkeuksellista sitoutumista koko henkilökunnalta, joka taas vaatisi poikkeuksellisen taitavaa rekrytointia ja sisäistä viestintää ja osallistamista ja, ja…

Taitaa jäädä haaveeksi monen kohdalla. Mutta yrittää pitää, tai ainakin saa. Dingle Oy:n toimitusjohtaja Tomi Hilvo laittaa asian minusta osuvasti:

“Arvolähtöistä markkinointia on mahdotonta tehdä, jos kaikki sen parissa työskentelevät yksilöt eivät koe ja elä yhteistä merkitystä jaetulla intohimolla. Se sekä tuntuu että näyttää ontolta.”

Kaikille “totta, asiakkaat on ihan tyhmiä” -asenteella nyökytteleville kollegoille napsahtaa tässä nyt rekursiivinen takanalli: ihan sama koskee myös meitä itseämme.

Koko markkinointialaa voi yhtä hyvällä syyllä moittia kykenemättömyydestä aitoon muutokseen. Muutos jää monen meistä kohdalla kosmeettiseksi. Mainostoimistoista on jo muututtu markkinointi-, viestintä- tai vaikkapa markkinointiviestintätoimistoiksi. Ja nyt olemme ratkaisutoimistoja, arvotoimistoja ja mitä vielä olemmekaan.

Asiakas, kuitenkin, näkee meidän touhumme edelleen sinä samama mainoshessuiluna. Ja miksikö? Siksi, että sitä se isoilta osin juuri on.

Mitenkäkö tämä liittyy Rookieen ja ensi vuoden visioomme? Siten, että se on sama kuin tähänkin saakka: toimiva markkinointi tarvitsee sekä strategisen suunnitelman että erottuvan idean toimiakseen.

Se, nojaako yrityksen markkinointiviestintä vastuullisuuteen tai muuhun, riippuu yrityksestä itsestään. Jos vastuullisuutta ei oikeasti liiketoiminnan arjessa harjoiteta ja edistetä, on markkinoinnissakin syytä nojailla johonkin tukevampaan hillotolppaan.

Meidän eteisaulan seinällä lukee tämän lafkan arvoina seuraavat:

(Hetki, käyn tsekkaamassa…)

Aivan, nämä ne ovat:

  1. avoimuus
  2. rohkeus
  3. luotettavuus
  4. positiivisuus.

Minä tulkitsen litaniaa sen niin, että

  1. sanomme asiat suoraan
  2. etsimme asiakkaillemme keinoja erottua valtavirrasta
  3. pohjaamme strategisen suunnittelumme tiukkaan faktaan
  4. emme nillitä, ryve tai harrasta tuhkakylpyjä.

Mikäli tulkintani meni metsään ja lopputili napsahtaa, hyvästi. Muussa tapauksessa, lukemisiin.

Rookiemedia

Ota yhteyttä!