Markkinointi riisuu organisaation alasti

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Tuolla otsikolla jos ei saa klikkejä, ei sitten millään. Mutta et tullut huijatuksi, otsikko liittyy kirjoitukseen.

Nimittäin. Markkinointia ei pysty kehittämään ilman mokia. Joskus mokat ovat näkyviä (heikko sanavalinta somepostauksessa tmv.), mutta yleensä ne ovat näkymättömiä (poltetaan rahaa vailla minkäänlaista palautusprosenttia). Virheet kuuluvat kuvioon, ja fiksu yritys ymmärtää käsitellä välttämättöminä investointeina nekin oppitunnit, joissa kirvestä hakataan kiveen että kipinöi.

Markkinoinnissa ihmiset ovat vielä toistaiseksi korvaamattomia. Algoritmit kenties kuljettavat viestin kohteeseen oman logiikkansa mukaisesti, mutta strategian on kirjoittanut, kanavan valinnut ja sisällön tuottanut ihminen (useimmiten, toistaiseksi).

Organisaation, jossa on terve kulttuuri, tunnistaa markkinoinnista ja viestinnästä. Ulostuloista paistaa ratkaisukeskeisyys, avoimuus ja aito yritystä olla kiinnostava. Tämän vastakohta on mitäänsanomaton lässytys, jolla yritetään miellyttää yhtä aikaa kaikkia, sillä lopputuloksella, että viisari ei värähdä missään suunnassa.

Kiinnostavuuteen liittyy aina epäonnistumisen riski, mistä seuraa, että aidosti kiinnostavaa markkinointiviestintää ei synnyt organisaatiolta, jossa puristetaan virheen pelossa mailaa rystyset valkoisena. Palataan siis otsikon pointtiin. Tohdin väittää, että siinä on vinha perä (freudilainen lipsahdus).

Näin ammattilaisen kakkuloiden läpi katsottuna tämä tieto tekee mielenkiintoisesta markkinoinnista vielä astetta mielenkiintoisempaa. Temppuun kun ei pysty kuin itsetunnoltaan vahva, kokeilukulttuuria vaaliva ja usein vielä sopivasti itseironinen organisaatio. Sellaisessa on usein ihmisilläkin hyvä olla.

Mihin leiriin teillä kuulutaan?

PS. Kirjoitin rohkeudesta vähän toisesta näkövinkkelistä myös tuoreessa Markkinointiuutisten kolumnissa. Käy tsekkaamassa TÄÄLLÄ.

T. Arttu K.
040 5940 285
arttu@rookiecom.fi

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

Mitä Pena sanoi?

Bloogie Joskus kulmahuoneen todellisuus ja lattiatason realismi eivät kuitenkaan osu ihan yksi-yhteen.   30 vuotta talossa työskennellyttä sorvari Penaa haastatellaan yhtiön verkkosivuilla julkaistavaa työntekijätarinaa varten….

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.