Markkinointia ei ole olemassa

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Vuosien saatossa kirkastumaan päin oleva oma ajatuksemme tästä kaikesta, jota päivittäin teemme, vaatii alati kirkastamista niin viiteryhmällemme ja asiakkaillemme kuin meille itsellemmekin. Tämä blogi liittyy ehkä eniten jälkimmäiseen.

Olemme strategisen markkinoinnin kumppani kasvuhakuisille pk-yrityksille.

Strategian merkityksen tässä asiayhteydessä varmasti useimmat teistä ymmärtävät. Markkinointi puolestaan on sana, jonka merkityksestä väännellään puolileikillään kättä alan ammattilaistenkin keskuudessa. Lopputulos riippuu aina siitä, miltä kantilta otsikkoa kukin vääntäjä lähestyy.

Pari oppikirjaa sekä internetin kaikkitietävä Wikipedia kertoo markkinoinnin tarkoittavan “toimenpiteitä, joilla pyritään edistämään tuotteiden tai palveluiden myyntiä.”

Tämä pitää paikkansa, mutta suppeasti ymmärrettynä moni vetää tuon takia markkinoinnista suorat yhtäläisyysmerkit mainontaan. Ja sehän ei ole sama.

Määrittelyn vaikeus on juuri tässä: miten määritellä napakasti jotain, joka koskee kaikkea yrityksen toimintaa, mutta jota ei itseisarvona yksinään ole oikeastaan olemassa lainkaan?

Tsiigataanpa esimerkiksi toimia, kuten asiakas-wc:n peseminen, myymälän lattioiden moppaaminen ja parkkipaikan lumityöt. Hoitamatta jätettyinä ne vaikuttavat satavarmasti negatiivisesti asiakaskokemukseen, ja siten negatiivisesti myös myynnin kehittymiseen. Siksi ne on varmaankin laskettava myyntiä edistäviksi toimiksi. Ja koska markkinointi on myyntiä edistävää toimiintaa, nuokin on luettava mukaan.

Ja sitten olisi tietysti mietittävä tuotteen nimeä, väriä, hintaa, kohderyhmää, hyllyjärjestystä myymälässä, mainoskanavia ja myynnin tavoitteita ja, ja…

Kokonaisuus on iso, ja liittyy loisen lailla kaikkeen mitä firmassa tehdään. Helpointa saada urakkaan tolkkua on edetä pala kerrallaan.

Meillä Rookiella se tarkoittaa markkinoinnin auditointia, joka tuottaa ison kuvan markkinointisi tilanteesta. Tätä kuvaa tarkentamalla päästään jäljille siitä, mihin osa-alueisiin sinun olisi ensialkuun syytä panostaa ja satsata.

Pala kerrallaan, tavoitteellisesti ja pitkämielisesti.

Ei ole helppoa, mutta kuvaamallani strategisella lähestymisellä tuloksiin pääseminen on varmempaa kuin mutu-tuntumalla huiskimalla..

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

Mitä Pena sanoi?

Bloogie Joskus kulmahuoneen todellisuus ja lattiatason realismi eivät kuitenkaan osu ihan yksi-yhteen.   30 vuotta talossa työskennellyttä sorvari Penaa haastatellaan yhtiön verkkosivuilla julkaistavaa työntekijätarinaa varten….

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.