Rookien
Markkinointistrategia
Rookien markkinointistrategiassa yritykselle rakennetaan liiketoiminnan tavoitteisiin pohjautuva “markkinoinnin pelikirja” ja monistettava markkinoinnin prosessi.
VAIHE 1: Strategiakeskustelu
1 h tapaaminen / videopalaveri
Ennen työn aloittamista pidetään strategiakeskustelu, jossa käydään läpi yrityksen liiketoiminnan strategian perusasiat menemättä vielä kovin syvälle markkinointiin. Keskustelun tavoite on tuottaa Rookielle ymmärrys markkinoinnin tehtävästä isossa kuvassa. Samalla vahvistuu puolin ja toisin käsitys, olemmeko oikea kumppani tehtävään.
Strategiakeskustelun osa-alueet
Visio:
- Mihin yritys on menossa
- Mikä on aikataulu
Perusstrategia, määrittelee lähtötilanteen:
- Erilainen
- Hyökkäävä
- Palvelun rakentaminen asteittain
Ylivoimaiset / erottavat tekijät:
- Hinta
- Laatu
- Palvelu
- Strateginen kumppanuus
Yrityksenne kulttuurin kolme tärkeintä asiaa:
- Muutoshaluinen – Pysähtynyt
- Innovoiva – Enemmän töitä
- Kokeileva – Stabiili
Markkinoinnin tehtävä:
- Löytää asiakas
- Saada asiakas ostamaan enemmän
- Pitää asiakas
Kannattavuudessa tärkeintä:
- Myyntikate
- Käyttökate
- Tulos
Laajentuminen:
- Tuotteet
- Palvelut
- Maantieteellinen
Liikevaihto:
- Kokonais
- Osa-alueiden
- Tuote/Palvelu
Asiakkaan asiakkaan tärkeimmät huomiot:
- Loppuasiakaslähtöinen - Prosessilähtöinen
- Profiili ja segmentit
Missio:
- Yrityksen olemassaolon tarkoitus
- Miten missio näkyy yrityksen viestinnässä
Strategiakeskustelu on maksuton, eikä se sido mihinkään. Jos yllä listatuista osa-alueista jokin ei ole vielä kirkas, se ei ole ongelma; silloin pohditaan yhdessä, vaatiiko ko. osa-alue paneutumista vai palataanko siihen myöhemmin.
VAIHE 2: Markkinointistrategian luominen
Käytämme työssä toimivaksi todistettua kolmen vaiheen ja yhdeksän askeleen mallia:
PERUSTA KUNTOON:
1. Kannattava kohderyhmä
2. Ongelmasta ratkaisuun
3. Koukuttava tarina
OSTOPOLKU KUNTOON
4. Toimiva ostopolku
5. Vetovoimainen liidimagneetti
6. Täydellinen tarjous
LIIKENTEEN LÄHTEET JA SISÄLLÖT KUNTOON
7. Sisällöstä virtaa
8. Liikenteestä kasvua
9. Jatkuvan kehittämisen malli ja mittarit
Strategiatyö sisältää yhden tai kaksi tapaamista (2-3 h), ja se on valmis 2-4 viikon sisällä aloittamisesta. Lopputuloksena yrityksellä on kaikki tarvittava tieto ja kyky tehdä ne valinnat, joita tulokselliseen markkinointiin tänä päivänä tarvitaan.
Prosessi rakennetaan aina yhden ydintuotteen/palvelun ympärille, ja samalla syntyy konkreettinen suunnitelma ko. tuotteen/palvelun markkinointiin. Käytännössä uusien oppien mukainen markkinointi voidaan siis aloittaa heti.
Strategiatyön hinta on 3.000-5.000 euroa laajuudesta riippuen, ja se laskutetaan kahdessa tasasuuressa erässä: kun sopimus on tehty ja kun strategia on valmis ja hyväksytty.
Investoida strategiaan vai ei?
Strategiaan kannattaa panostaa. Investointi maksaa itsensä takaisin jo pelkästään sillä, että valintoja ei tarvitse enää tehdä mutulla ja tuloksia osataan mitata ja tiedetään, onko suunta oikea.
Vielä kalliimpaa on usein se, että strategian puuttuessa jätetään markkinoimatta tai sitä tehdään jatkuvalla säästöliekillä. Näin potentiaalinen kasvu jää toteutumatta, ja kilpailijat poimivat rusinat pullasta.
Jos näyttää siltä, että lupasimme liikoja, turvanasi on Rookie-takuu: rahat takaisin, jos jälki ei miellytä. Vielä ei ole tarvinnut tähän turvautua.
PS. Olemme kirjoittaneet prosessin auki työkirjaksi. Jos haluat tutustua siihen tarkemmin, kirjan voi tilata täältä: www.digituottamaan.fi.
VAIHE 3: Ehdotus strategian mukaisista toimenpiteistä (ja hommiin!)
Kun iso kuva on kirkas, päästään hallitusti varsinaisiin toimenpiteisiin. Tähän käytössämme on Rookien ammattilaisten lisäksi laaja joukko kumppaneita, joista löydämme tiimiin juuri sitä osaamista, jota yritys tässä kohtaa tarvitsee. Myös työnjako Rookien, muiden kumppaneiden ja mahdollisten yrityksen omien resurssien välillä kirkastuu.
Timanttisia sisältöjä aiheeseen liittyen:
BLOOGIE:
"Heti. Mulle. Kaikki. Tänne. Nyt" ei ole markkinointistrategia
Kasvamisesta
Kopkop! Anna edes yksi syy ostaa juuri teiltä
Toimari! Näin nostat markkinointitiimisi farmista kirkkaisiin valoihin
Mitä jos avain (markkinointi)onneen onkin nenäsi edessä?
Puhuttelet, siis olet
Kujalla oleva CMO vetää firman syvyyksiin
Ilman missiota ei ole markkinointia, on vain mainontaa
Sinä teet päätökset - mutta miltä pohjalta?
Kaupungin kallein takki ja muita tositarinoita
BRONXCAST (löytyvät myös podcast-sovelluksista):
Näin teet markkinointistrategian, osa 1
Näin teet markkinointistrategian, osa 2
Eroon markkinointikohtauksista
Miksi markkinoinnissa keskitytään vääriin asioihin
Mitä jos markkinointi olisikin ensi vuonna suunnitelmallista?
Näillä eväillä nostat digimarkkinointisi seuraavalle tasolle
Referenssejä
Markkinointistrategian olemme tehneet muun muassa heille:








