Bronxcast #80

Artut K. ja L. ja mitä jos markkinointi olisikin ensi vuonna suunnitelmallista?

Mitäpä jos vuosi 2022 olisi sellainen, että markkinointi olisi liiketoiminnan tavoitteista lähtevää, suunnitelmallista ja mitattavaa? Ja mikä ei tätä ole, sitä ei tehdä.  Tässä kohtaa 90 prosenttia pk-yrityksistä reknailee, että näillä vaateilla markkinointi loppuu tyystiin - mutta niinhän asian ei pidä oleman.
 
Bronxcastissa Rookien strategisen osaston nokka-artut, Käyhkö ja Laakkonen kertovat, mitä eroa on strategialla ja suunnittelulla - ja miksi molempia tarvitaan (tämä osio myös ranskalaisittain viivoittain alla), miten missio, visio ja arvot muka liittyvät markkinointiin, miten mittarointia voi tehdä edes suuntaa antavasti, miksi strategian toteutumista pitää tarkastella vähintään kolmen kuukauden välein, miksi markkinointibudjettia ei pidä koskaan lukita ja paljon muuta - myös ihan puhtaan taktisia tipsejä. Siis kuuntele ja lopeta haulikolla ammuskelu!  

Ja tiivistäen: 

Markkinointistrategia
  • vastaa kysymykseen MIKSI
  • missio ja visio keskeiset elementit 
  • lähtee aina liiketoiminnan tavoitteista ja nivoutuu liiketoiminnan strategiaan
  • hallitustason päätös (sikäli kun on olemassa selkeä omistajastrategia, omistajatason päätös)  
  • määrittää markkinoinnin tavoitteet
  • määrittää brändin rakentamisen tavoitteet 
  • ottaa huomioon kilpailutilanteen kohdemarkkinassa (asemointi)  
  • määrittöö asiakassegmentit ja ostajapersoonat  
  • määrittää isot linjat (esim. aloitetaanko podcast), budjetin ja resurssit  
  • olemassa ennen kuin tehdään mitään konkreettista 
  • pitempi tarkastelujakso ja mittarit (esim. 3 kk)
     
Markkinointisuunnitelma
  • vastaa kysymyksiin MITÄ, MISSÄ, MILLOIN 
  • operatiivisen johdon vastuulla   
  • voidaan edetä useilla rintamilla yhtä aikaa: maksulliset kampanjat, mainonta, sisältömarkkinointi, somestrategia, kumppanuudet…  
  • määrittää kohderyhmäkohtaiset pääviestit  
  • määrittää kanavavalinnat ja kanavakohtaiset sisältöformaatit 
  • vaatii toteutuakseen vuosikellon (julkaisukalenterin) 
  • budjettiseuranta 
  • tarkastellaan ja viilataan jatkuvasti tuloksiin perustuen
  • (lähes) reaaliaikaiset mittarit

Tässä vielä luvatut seitsemän vinkkiä printtimainonnan mittaamiseen:  

 
Ja mainittu audiointi: 
Bronxcast kuunneltavissa myös seuraavista:
spotify-podcast   apple-podcast   google-podcast