Kaikilla on idea, mutta...

Sait loistokkaan bisnesidean ja starttirahan ja y-tunnuksen? Vuokrasit työhuoneen paikallisesta bisnesparkista tai tutulta kiinteistögrynderiltä? Teetit logon ja käyntikortit?

Onneksi olkoon. Sitten pitäisi alkaa töihin. Sinullahan on varmasti mietittynä edes seuraavat seikat:

  • 1. Mitä myyt, ja kenelle?
    Idea ei ole yhtä kuin liiketoiminta. Liiketoiminta synnyttää liikevaihtoa. Liikevaihto edellyttää, että asiakkaasi ostavat sinulta jotakin. Ja se ei ole "ideasi", vaan jokin siitä johdettu, selkeästi argumentoitu helpotus asiakkaasi elämään. Tuote, siis.

    2. Kenelle myyt?
    Jotta voit parhaalla mahdollisella tavalla (luoda ja) täyttää asiakkaasi tarpeen, sinun on todella tunnettava asiakkaasi. Tunnetko? Vai luuletko tuntevasi? Olet varmaan tehnyt jonkinlaista markkinatutkimusta kohderyhmässäsi, olethan?

    3. Mistä heidät löydät?
    Edelliseen liittyy väkevääkin väkevämmin se, miten aiot ideastasi jalostuneen tuotteen lopulta asiakkaillesi tarjoilla ja missä. Etenkin nykymaailmassa sinua ei ole olemassa, jos et tee itseäsi tykö. Vaikka kuinka tarpeellinen tuotteesi kohderyhmällesi olisikin.

    4. Matikassa nelonen, uskonnossa kymppi?
    Tämän laskemisessa tuntuu olevan joskus vaikeuksia myös yritysneuvojilla.
    Olen nähnyt sellaisenkin starttirahahakemuksen liitteeksi laaditun rahoituslaskelman, jossa aloittavan yrityksen ensimmäisen vuoden markkinointibudjetiksi oli kirjattu muhkeat 60 (kuusi kymmentä) euroa.

    Aika fakiiri täytyisi olla, että sillä hinnalla saa uuden yrityksen ja uuden tuotteen lanseerattua markkinoille.

    On törmätty siihenkin, että esimerkiksi varastointi-, pakkaus- ja lähetyskulut on unohdettu autuaasti paletista kokonaan. Erään startupin pumahkassa kaikki tuotteen valmistamisesta ja asiakkaalle lähettämisestä koituvat kulungit oli osattu mukavasti laskea, ja hinnasta näytti jäävän katettakin. Paitsi, että tekijän (yrittäjän) palkka oli unohtunut kokonaan. Kulut saatiin peittoon ja sähkölaskut maksettua, mutta leipä olisi kyllä jäänyt ostamatta. Saati metwursti sen päälle.

    5. Miten rahoitat ensimmäisen vuotesi, jos (kun) kauppa ei heti alusta saakka käykään rajuilman lailla?
    Onko sinulla sukanvarressa riittävästi pätäkkää sekä toiminnan pyörittämiseen että omiin eväisiisi ja asuntolainasi lyhennyksiin? Vai onko asia hoidettu muuten, suhteet paikallispankin johtajaan kunnossa?

"Entäs kun tää mun idea on kumminkin maailman paras?"

Täysin mullistavan idean kyseessä ollessa edellä mainittuihin asioihin ei toki tarvitse kiinnittää kovin paljon huomiota. Myyntihän alkaa käydä kuin itsestään, ja raivoisa kysyntä mahdollistaa liberaalimman hinnoittelun niin, että katetta jää mökkiin yllin kyllin vaikka päällään seisoisi.

Näin siis, jos ideasi todella on markkinan täysin mullistava, suorastaan superhitti. Mutta se ei ole, olen pahoillani. Siitä voi lyödä vetoa ihan tilastojen perusteella.

Parempi ottaa se laskutikku käteen, vielä kerran.


(Tässä blogissa on tarkoituksellisesti vältetty seuraavien sanojen käyttämistä: tuotteistus, markkinointi, strategia.)