Keskity uuteen asiakkaaseen silloinkin, kun menee hyvin

Verkkokauppojen satumainen suosioon nouseminen ei liene enää uutinen edes kummallekaan minun blogini lukijoista. Ja missä verkkokauppa, siellä verkkomaksupalvelu.

Tiedättehän ne nappulat, joita klikkaamalla pääset maksamaan verkko-ostoksesi omassa tutussa verkkopankissasi. Niitä nappuloita välittävät yksityiset yritykset. Suomessa toimijoita on öbaut ex-sirkkelisahurin sormien verran.

Viimeaikaisisten kokemusteni perusteella uskallan päätellä, että kyseisellä toimialalla menee tällä hetkellä kohtalaisen mukavasti. Sen verran laiskanlaista on suhtautuminen uuden asiakkaan tarjouskyselyihin.

Hiljattain harteilleni heittäytyi vastuu erään asiakkaamme verkkokaupan maksupalveluhommeleiden selvittelemisestä. Sen sijaan, että olisin alkanut vimmatun googlettamisen ja ko. palveluntarjoajien verkkosivujen perkaamisen, naputtelin toivespeksimme sähköpostiin, jonka sujautin menemään kolmelle alan yritykselle.

Ja koska tiedän kokemuksesta, että (oikeat) myyjät ovat nälkäisiä ja siitä johtuen myös erinomaisen palvelualttiita, otin yhteyttä suoraan myyntiosastoihin. Pyysin kirjallista tarjousta selkeillä spekseillä varustetusta paketista.

Niin perkeles sentään.

Yksi vastasi lyhyesti mussuttamalla jotakin jonniin joutavaa ja liittämällä mussutuksensa perään linkin heidän verkkosivuiltaan löytyvään hinnastoon.

Toinen vastasi itse laatimallaan taulukolla, jossa oli alakoulu-estetiikan voimin esitetty pari keskeisintä hintaeroa heidän palvelupaketeistaan. Ja hännässä totta kai linkki verkkosivuille lisätietojen pariin.

Kummassakaan ei sanallakaan viitattu niihin spekseihin, joihin olin nimenomaan pyytänyt tarjouksessa keskittymään asiakkaamme tarpeiden tähden: Paypallin ja American Expressin sisällyttämiseen sekä muuan tai käyttämämme verkkokauppaohjelmiston yhteensopivuudesta. Ne tiedot piti lypsää vielä erikseen, eikä asiaan tullut toisen vastaajan kohdalla täyttä selkoa sittenkään.

Kolmas (tai oikeastaan ensimmäinen, sillä tämä vastasi ensimmäisenä) tuikkasi minulle sähköpostin, johon oli koonnut hinnastoistaan juuri ne jutut, joita olin kysynyt. Ja sitten pari sellaista, joita en ollut älynnyt edes kysyä.

Arvatkeepa, ketä ihan tältä pohjalta tekisi mieli asiakkaalle suositella.

Myyjä. Keskity asiakkaasi palvelemiseen, vaikka kauppa kävisi kuin siima. Ylimielisyyden mainetta kun et jatkossa kanna yksin sinä, vaan koko edustamasi lafka.

Hiiohei ja kuihtuu kesäinen maa!

PS: En tietenkään tältä pohjalta vielä suosittele asiakkaalle yhtään noista kolmesta, kun onpi sekä tehtävä että asiakkaan etu kirkkaana mielessä. Luvut ja toiminnat on vain perattava. Mutta jos itelle oisin ostamassa, niin en mene takuuseen ettenkö antaisi ensituntuman ratkaista.