Kuplassakehittäjät

Kultakaloille: tämä kirjoitus rohkaisee ottamaan lisää ammattilaisia ja toimialakokemusta mukaan verkkopalvelujen kehittämiseen.

Hyvä tuleva verkkopalveluyrittäjä! Ideasi on keskivertoa kovempi ja omaa tuntuvasti kaupallista potentiaalia, siitä olemme yhtä mieltä.

Niin eläpähän nyt ryssi sitä säntäämällä teettämään ja julkaisemaan äppiä lähimpään (ensimmäiseksi Google-haussa vastaan tulleeseen) koodipajaan. Sottaillaan vielä ensin vähäsen, sillä sinun ajatuksesi siitä, miten tulevat asiakkaasi tulevaa palveluasi käyttävät, on todennäköisesti hyvin vajavainen ellei peräti täysin lepikossa.

Kerätään porukka pöydän ääreen. UI-kehittäjä tai jonkin sortin palvelumuotoilija tiimissä on jo hyvä alku, mutta niidenkin lisäksi olisi hyvä, että hommaan saataisiin mukaan joku, jolla on

  1. vankka kokemus ko. toimialasta, jota ollaan mullistamassa sekä
  2. tarkka kokemusperäinen tieto siitä, millaisissa olosuhteissa ja millä reunaehdoilla palveluasi tullaan sitten todellisessa maailmassa käyttämään – jos tullaan.

Tämän porukan kanssa käydään sitten ihan alusta saakka läpi sellaisia asioita kuin palvelun hinta, kohderyhmä(t), asiakaskokemus, rahoitus ja niin edelleen. Porukka voi olla iso tai pieni, mutta mitä se ei voi olla, niin yksin sinä visioinesi.

Idean isänä olet näjetsen auttamattomasti kuplassa. Oletetun menestyksen ennakkohybris hytkyttelee aladoobiasi, jonka sisällä toisiinsa törmäilevät realismi, visiot ja tuotto-odotukset yhdistettynä yltiöoptimismiin ynnä haaveisiin varhaisesta vetäytymisestä Bora-Boralle eläkepäiviä viettämään.

Ja muut sellaiset seikat, jotka estävät sinua näkemästä pieniä, mutta tärkeitä seikkoja hankkeesi tiellä tähtiin.

Äläkä huoli, sinuakin tarvitaan kyllä. Sinun tehtäväsi on esittää visio ja mm. hoitaa massia tiskiin, jotta eri alojen osaajat voivat kantaa kekoon komehimman kortensa, liikeideasi suuremmaksi kunniaksi.



 
 

blogi-cta

rookiecom.fi/tilaa-uutiskirje