Mainokset mainoksina ja pylly pois tyynyltä

Kategoriat Bloogie

Bloogie

On käynyt ilmi, että on syytä palata hetkeksi perusasioiden ääreen sosiaalisessa mediassa (kavereiden kesken some) markkinoimisesta puhuttaessa.

Somessa voi olla esillä kahdella tavalla: mainostajana ja postaajana. Molempia tarvitaan, mutta hieman eri tarkoitukseen. Molempien tekemiseen on olemassa myös omat värkkinsä. Siksi nämä kaksi on jo tekovaiheessa hyvä ymmärtää eri asioiksi.

Mainostaminen on sitä, mikä tehdään ko. alustan mainostyökalulla. Mainoksia ei postata yrityksen seinälle. Ei ainakaan, jos se on minusta kiinni.

Mainoskampanjat pyörivät firmasi FB-sivusta riippumatta, ja mainontaa näkevät ne ihmiset, jotka olet kohderyhmäksesi työkalussa haarukoinut.

Mainonnalla siis pyritään nappaamaan kiinni se osa porukasta, joka on jo kenties kiinnostunut tuotteestasi tai palvelustasi, tai ainakin saattaisi olla kiinnostunut siitä lähitulevaisuudessa. Noin mutkat oikaisten.

Postaaminen (tai somettaminen) taas on sitä, mikä näkyy seinälläsi. Postausten tekemisen tavoite on sitouttaa yleisöä, luoda mielikuvaa firman toiminnasta, antaa tekemiselle kasvot ja niin edelleen. Sellaisessa tarkoituksessa mainossisältö toimii huonosti, jos lainkaan.

Lähtökohtaisesti yrityksen seinälleen tekemä postaus näkyy vain parille prosentille yrityksen seuraajista. Jos sisältö on tykkiä tavaraa, se saa aikaan reaktioita (peukkuja, kommentteja ja jakoja), jolloin se alkaa näkyä yhä useammalle käyttäjälle. Sellaiseen sisältöön me kannustamme.

Siksi postauksen on oltava jotain muuta kuin mainos. “Nyt meiltä edullisesti” –tyyppinen sisältö ei kerää peukkuja eikä paljon muutakaan.

Jotta saisit postailustasi irti mahdollisimman paljon, suosittelemme voimakkaasti myös kommenttikentässä touhuamista: jos ihmiset kommentoivat, vastaa heille, vähimmilläänkin käy tykkäämässä kommenteista. Kutsu postauksestasi tykänneet käyttäjät tykkäämään sivustasi (sieltä löytyy sellainenkin nappi). Ole vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa.

Ja jos joukkoon sattuu änkkäkänkkä, vastaa hänellekin! Älä jää inttämään, vaan totea kantasi ystävälliseen sävyyn. Muut seuraajat kyllä hiffaavat, mistä kana pissii.

Lyhyesti: mainokset mainoksina, postaukset postauksina.

Hiffasitsä?

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

Muista kenelle puhut

Bloogie Kohderyhmän tuntemista ei voi sivuuttaa.  Edes työnantajamarkkinoinnissa.   Keskeistä markkinoinnissa on tuntea kohderyhmänsä, myös työnantajabrändi- sekä rekrymarkkinoinnissa. Ketä he ovat ja mitä he työnantajassa…

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.