Mitä sinä haluaisit tehdä – oikeasti?

Markkinoinnin suunnittelu aloitetaan usein palaverilla asiakkaan kanssa. Lypsämme sen aikana vastapuolella pöytää napottavasta yrittäjästä irti kaiken mahdollisen tiedon, josta on hyötyä markkinoinnin jiirailussa.

Viimeisen vuoden aikana siellä on jo useammankin kerran istunut kokenut konkari, joka on ehtinyt hankkia kannuksensa yrittämisestä ja saavuttanut firmansa kanssa viimeinkin sen verran siniset veet, että kone jyllää jo ilman jatkuvaa omaa panosta. 

Kalenteriin on järjestynyt aikaa funtsia sitä, mitä oikeasti haluaisi tehdä. Se on kukkinut mielessä oikeastaan jo vuosia, ja sen idean kanssa he ovat neukkariimme saapuneet.

Sellaiseen kelkkaan mukaan pääseminen on mainoshessulle ja markkinoinnin suunnittelijalle kuin voita nokkaan. Parista syystä:

 

1. Asiakkaan motiivi on oikea.

Raha ei ole päällimmäisin syy tehdä asioita, vaan tällä kertaa homma halutaan hoitaa himaan myös ihan puhtaasta intohimosta ja innostuksesta asiaan – onhan idea oma, ja liittyy useimmiten johonkin, joka on lähellä ko. yrittäjän sydäntä muutenkin. Osataan ajatella kokonaisuutta: asiakaskokemusta, hintaa, laatua.

2. Kivikot on koluttu.

Aiempi kokemus yrityselämästä on opettanut olemaan sekä riittävän rohkea erottuakseen että maltillinen olemaan spurttaamatta pikavoittojen perään. Toisaalta, pelissä eivät ole viimeiset pennit, eivätkä periaatteet siten tule myyntiin heti ensimmäisen miinusmerkkisen kuukauden jälkeen.

 

Kaikki kunnia nuorille ja nälkäisille start up -ihmisille, jotka ovat lähdössä ensimmäiselle rundilleen y-tunnusten ihmeelliseen maailmaan. Heillä on totisesti paikkansa tässä kaikessa, ja ilman kokonaan boksin ulkopuolelta ajattelevia tulokkaita ei syntyisi melkein mitään uutta.

Mutta arvonsa on silläkin, kun konkari polkaisee pystyyn jotakin, johon oikeasti uskoo ja jonka tahtoo rakennella kannattavaksi businekseksi – oman näkemyksensä mukaisesti.

Mitä sinä tekisit, jos et olisi kiinni nykyisissä rutiineissasi?
Ja oletko miettinyt sitä, onko sinun pakko olla?