Puhuttelet, siis olet

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Juttelin taannoin yrittäjäkollegan kanssa tulevaisuuden suunnitelmista henkilökohtaisen road mapin näkökulmasta. Hän totesi ynnäilleensä, että tällä tulotasolla hän pystyy jäämään eläkkeelle 60-vuotiaana.

Nyökyttelin hiljaa ja mietin pienessä päässäni, että minä kun olen ajatellut pääseväni kuusikymppisenä vasta vauhtiin!

Vaikka meidät kaksi on helppo niputtaa täsmälleen samaan demografiaan (ikä 40-50 vuotta, yrittäjä, puoliso, kouluikäiset lapset, omakotitalo, lemmikki, asuntolainaa ja muut keskiluokkaisen- ja ikäisen taapertajan pelit ja pensselit), ajatusmaailmamme vaikkapa juuri tulevaisuuden haaveiden suhteen on täysin erilainen.

Tämä on syytä yritysten ymmärtää: markkinointia ei enää voi kohdentaa ylimalkaisten kriteerien, tyypillisimpinä ikä ja sukupuoli, perusteella. Toki, jos myydään vaikkapa ruohonleikkureita, me esimerkkitapauksen hahmot olemme eittämättä omakotiasujina molemmat kohderyhmää. Mutta siihen se about sitten jääkin.

Ikäihmiset ovat tästä mainio esimerkki. Kun nyt ollaan kuusikymppisistä puhuttu, otetaan heidät luupin alle. Siinä on jengi, joista osa pelaa lätkää kolme kertaa viikossa, osa elää villeimpiä sinkkuvuosiaan, osa matkustelee neljä kertaa vuodessa ja niin edelleen. Menepä mainostamaan tälle porukalle aikuistan vaippoja, niin brändinne saa ikuisen vihahenkilön. Ja samaan aikaan toisaalla ikätoveri nojailee rollaattoriin.

Tämä on yksi syy, miksi nk. perinteinen media on pulassa. Kun maksetaan pelkästä mainospinta-alasta (millit, sekunnit) maltaita, ja eri sisältöjen ja viestikärkien testaaminen on hankalaa, yrittää moni mainostajarukka puhutella kaikkia yhtä aikaa. Siinä on se perustavanlaatuinen ongelma, että viestiä ei koe omakseen kukaan.

Tämähän ei sinänsä ole median vika, vaan markkinoijan laiskuutta/arkuutta/saituutta. Mutta median piikkiin se tuppaa menemään #eitoimimeillä.

Ikäihmiset markkinoinnin tykinruokana -aiheeseen pureudutaan tarkemmin tuoreessa Bronxcastissa, jossa vieraana on Karelia amk:n Silver Economy -hankkeen Risto Salminen. Riston kanssa juteltiin muun muassa juuri tuosta kohdentamisen vaikeudesta, ja he olivat ymmärryksen kartuttua päätyneet rajaamaan hankkeen kohderyhmän (50-74-vuotiaat) iän sijaan vapaa-ajan kulutuksen perusteella kuuteen ryhmään:

  1. Säästeliäät
  2. Huvitteluun panostavat
  3. Esteettiset liikkujat
  4. Kotoilijat
  5. Vapaa-aikaan panostavat
  6. Säästeliäät huvittelijat

Kyllä tällä tiedolla päästään markkinoinnin suunnittelussa alkuun, eikös? Otetaan vertailun vuoksi perinteinen ikärajaus vastaavassa kuudessa kategoriassa:

  1. 50-55-vuotiaat
  2. 56-60-vuotiaat
  3. 61-65-vuotiaat
  4. 66-70-vuotiaat
  5. 71-75-vuotiaat
  6. 75+-vuotiaat

Alapa tällä tiedolla veistää sellaista viestiä, joka tuntuu luissa ja ytimissä. Ei tule tapahtumaan.

Mediasta riippumatta viesti ja kohderyhmä harvoin kohtaavat tajunnan räjäyttävästi ensimmäisellä yrittämällä, tai toisellakaan (tutkitusti näitä kohtaamisia tarvitaan keskimäärin 31, vaan eipä työnnetä päätä siihen kaninkoloon nyt). Mutta jos asiakasymmärrykseen ei uhraa alkuvaiheessa aikaa, on erittäin mahdollista, että ne eivät kohtaa koskaan.

Siis kun suunnittelet seuraavaa kampanjaa/mainosta, käykää läpi seuraava kysymyspatteri. Lupaan, että mahdollisuudet onnistua kasvavat huomattavasti.

Perustiedot

⁃ Sukupuoli
⁃ Ikä
⁃ Asuinpaikka
⁃ Siviilisääty ja perhetilanne
⁃ Tulotaso

Toiminta

⁃ Mistä hän on kiinnostunut
⁃ Ketä hän seuraa ja ihailee
⁃ Millaisia arvoja hänellä on
⁃ Mitä medioita hän käyttää
⁃ Missä kanavissa hän liikkuu
⁃ Mihin ryhmiin hän kuuluu
⁃ Millaisia tuotteita hän ostaa

Ajatusmaailma

⁃ Mitä pitkän tähtäimen tavoitteita hänellä on elämässään
⁃ Mistä hän haaveilee
⁃ Mitä hän haluaa juuri nyt
⁃ Mitä hän pelkää
⁃ Mikä häntä turhauttaa

Kun on kiivetty oikeinpäin puuhun, kohderyhmät (niitä voi toki olla useita, ja silloin tämä harjoitus tehdään jokaisen kanssa erikseen) on määritetty jo strategiatasolla. Sen jälkeen elämä on niin paljon helpompaa!
No, markkinointi ainakin.

Ja hei! Jos (kun) pystytään olemaan avuksi kadonneen kohderyhmän metsästyksessä, ole toki yhteydessä. Ihan vaikka heti (arttu@rookiecom.fi / 040 5940 285).

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

Muista kenelle puhut

Bloogie Kohderyhmän tuntemista ei voi sivuuttaa.  Edes työnantajamarkkinoinnissa.   Keskeistä markkinoinnissa on tuntea kohderyhmänsä, myös työnantajabrändi- sekä rekrymarkkinoinnissa. Ketä he ovat ja mitä he työnantajassa…

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.