Rookietip #888: Miksi jokaisella yrityksellä pitää olla slogan!
Jokaisella yrityksellä pitää olla slogan. Ei sillä, että asialla markkinointiviestinnän koko kontekstissa olisi niin älyttömästi merkitystä, siinä se on vähän niin kuin kirsikka kakun päällä - tai kivi sloganin ollessa paska.
Mutta minkä slogan kertoo on se, osaako yritys kiteyttää oman ydintoimintansa - eli miksi se on olemassa - muutamaan sanaan. Se harjoitus kannattaa tehdä, vaikkei sinänsä sloganinpuutostaudista kokisi kärsivänsäkään.
Ohessa kaava, jota me käytämme pääviestin luomiseen. Lähde siitä liikkeelle, sen jälkeen sloganin veistäminen käy huomattavasti sukkelammin. Tai jos ei vaan synny, hyödynnä pääviesti sellaisenaan.
Kaava kuuluu näin:
Autamme (UNELMA-ASIAKAS)________________________________
saavuttamaan/tekemään (TÄRKEIN TAVOITE)______________________
että he voivat (AIKATAULU/MUUTOS)____________________________
ilman (ONGELMA)___________________________________________
Itse itseäni käskien Rookien pääviesti:
Autamme kasvuhaluisia pk-yrityksiä (UNELMA-ASIAKAS) rakentamaan markkinointinsa niin, että se on suunnitelmallista, pitkäjänteistä ja mitattavaa (MUUTOS).
Näin yritys pystyy kasvamaan kannattavasti (TÄRKEIN TAVOITE) ilman pelkoa väärin kohdennetuista markkinointipanostuksista. (ONGELMA)
Saa suorittaa!
Ai se slogan? Firman strategisen uudelleensuuntauksen siivittämänä se on menossa uusiksi, ja meillä on talon sisäinen slogan-kilpailu menossa. Tämänhetkinen työversio kuuluu: ”Et ikinä arvaa toimiiko markkinointisi.”
MP?
PS. Tällä viikolla turisen tarinallistamisesta enemmänkin, muun muassa täällä.
Mitä tarinaa kerrotaan millekin kohderyhmälle oli puolestaan keskustelun aiheena kuntaviestinnän näkövinkkelistä tuoreessa Bronxcastissa, jossa vieraana oli Kontiolahden kunnanjohtaja Jari Tuononen. Se löytyy täältä.