Rookietip #908: Vastuullisuus on uusi musta. Mutta kuinka viestiä siitä?

Ei ole niin pientä putiikkia, että se voisi sivuuttaa sen tosiseikan, että vastuullisuusajattelu on tullut yritystoimintaan jäädäkseen.

Jos termi “vastuullisuus” ei tässä kohtaa soita kelloja, niin lyhykäisyydessään kyse on yrityksen vastuusta yhteiskuntaan, ympäristöön sekä ihmisiin. 

Nihilistisempi tallaajaa saattaa mieltää vastuullisuusajattelun kauniiksi kiiltokuviksi, joissa yritys kiillottaa omaa julkisuuskuvaansa. Pelkillä kiiltokuvilla ei kuitenkaan pitkälle pötkitä. 

Sekin on nimittäin täyttä faktaa, että kuluttajat, asiakkaat ja yrityskumppanit ovat nykypäivänä entistä tiedostavampia ja suoranaisen allergisia viherpesulle, tyhjänpuhumiselle sekä (pahoittellut karkeasta ilmaisusta) suoranaisille paskapuheille. 

Samoin kuten onnistunut viestintä, myös yritysten vastuullisuus lähtee aitoudesta, avoimuudesta ja konkreettisista teoista. Ja onko mielessä käynyt, että hyvää vastuullisuustyötä saatetaan tehdä jo nyt? Kestävät ympäristöratkaisut, tasa-arvon edistäminen työyhteisössä tai lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukeminen ovat asioita, joita useissa yrityksissä tehdään jo valmiiksi, mutta joista ei aina muisteta kertoa muille.

Nykypäivän ei kuitenkaan enää riitä, että yritys tekee oikeita ja vastuullisia tekoja. Kun sanoista on päästy tekoihin, on teot puettava myös sanoiksi. Ja hyvä kello kauas kantaa, jos kelloa muistaa soittaa.

Vastuullisuusraportti on yksi hyvä keino tuoda esille, millaisia tekoja yhteisen hyvän eteen tehdään, ja niitä monessa yrityksessä ansiokkaasti jo kirjaillaankin. Myös somekanavat kiittävät hyvistä teoista kumpuavista sisällöistä – kun hyvin tehty työ puetaan sanoiksi, kuviksi ja aidoiksi tarinoiksi, eivät ne jätä ketään kylmäksi. 

Jos vastuullisuusajattelu jäi vielä mielenpäälle kutkuttelemaan, niin pistäpä tuorein Bronxcastin jakso kuunteluun: jaksossa Iivari Monosen toimitusjohtaja Ari Mononen kertoo, kuinka heillä vastuullisuusarvot ovat olleet mukana yritystoiminnasta päivästä yksi lähtien. Tästä keskustelusta josta mistä voi ja kannattaa inspiroitua.

Yritysten viestinnässä vastuullisuus on uusi musta, no uusi vihreä. Ja hyvä niin. Jos yrityksellä on vastuullisesti pullat uunissa, on järkevää siitä myös kertoa. 

Ai että miten? 

Yksinkertaisimmillaan niin, että tehdään verkkosivuille oma alasivunsa otsikolla “Vastuullisuus” ja kerrotaan ko. sivulla, miten vastuullisuus on yrityksessä huomioitu. Kun tekstistä tehdään samaan syssyyn muutamia somenostoja, on vastuullisuusviestintä saatu käyntiin - ja peräti monikanavaisesti.

Esim. tälläviisiin: 

https://www.iivarimononen.fi/yhtio/vastuullisuus

https://www.kiilax.fi/blog/tag/vastuullisuus

https://parikkalanvalo.fi/yritys/vastuullisuus

Teksti: Anni Lampinen (loppu Arttu Käyhkö) 

Säästä sähköä, TILAA uutiskirjeemme suoraa spostiisi!