Rookietip of the Day #801

Rookietip of the Day #801: Aprillipäivä huomenna. Useimmiten firmojen yritykset olla nokkelia ja hauskoja aprillipäivän tarjoamissa puitteissa luiskahtavat nolon puolelle.
 
 
 
 
Olen pahoillani, jos olette juuri keksineet jonkin hitsin hauskan jutskan yrityksenne Facebook-sivulle ja jo nyt sormet syyhyten odotatte pääsevänne painamaan julkaise-nappia.

Mutta miettikää vielä heti. Onko se oikeasti hauska? Jos ei ole hauska, tarkoittaa että on väsynyt, nolo ja päälleliimattu.

Kansallisten erikoispäivien (isänpäivä, äitienpäivä, ystävänpäivä, naistenpäivä, miesten päiv… ai niin, sitä ei oo… no mutta kaatuneitten muistopäivä vaikka ja mitä näitä on) käyttäminen mainonnassa on delikaatti juttu. Siihen pätee sama kuin kaikkeen muuhunkin esillä olemiseen: erotu, säväytä, herätä tunteita. Ole disruptiivinen: tee jotakin, mitä kukaan ei ole aiemmin tehnyt.

Esimerkiksi Volkswagen teki. Se onnistui varastamaan paikkansa parrasvaloissa pariksi päiväksi ”vuotamalla” julkisuuteen aprillipäivän uutisen, jonka mukaan brändi muuttaa Amerikoissa nimensä Voltswageniksi.

Aprillijuttuhan se oli, mutta nokkeluus oli siinä, että tieto vuodettiin julki pari päivää ENNEN aprillipäivää, jolloin skeptisemmätkin kalenterintuijottajat hetken kuvittelivat sen olevan totta.

Vaan eipähän ollut, häh hää, kertoo Reuters tänään, muun muassa kauppalehden välittämässä uutisessa.

Kenellekään ei kuitenkaan varmaan jäänyt tuon jälkeen epäselväksi, että VW:lläkin panostetaan jatkossa vakavissaan sähköautoihin.

Huomiseen.
Ja kuravettä päälle!