Samat sanat, mutta puhutaanko samasta asiasta?

Lähtötilanteen kartoitus on alfa ja omega, kun markkinointia aletaan suunnitella.

En voi kyllin korostaa, kuinka keskeistä kaikessa tässä toitottamassanne kasvumarkkinoinnin strategisessa suunnittelussa ja markkinoinnin toimivuuden mitattavuudessa on asiakkaan markkinoinnin lähtötason kartoittaminen. Siis jo ennen suunnittelun, tai yhtään minkään, alkamista.

On täysin turhaa asettaa minkäänlaisia tavotteita, ellei tiedetä millä tasolla ollaan. Mitä paremmin, sen paremmin.

Tai sanotaanpa näin päin: mitä enemmän epätarkkuutta on lähtötilanteen määrityksessä, sitä varmemmin paska tulee osumaan tuulettimeen myöhemmin. Se voi lentää naamalle ylimääräisen, budjetoimattoman työn muodossa tai pahimmillaan kerta kaikkiaan estää tavoitteellisen markkinointitekemisen jatkossa, ellei mittareita kyetä asentamaan oikein.

Tietysti se on markkinointia suunnittelevan tahon vika, ilman muuta. Eli jos meille sellaista sattuu, meidän vikamme. Asiakkaalla on ilman muuta täysi ja pois ottamaton oikeus olettaa, että me osaamme esittää heille kaikki tarpeelliset alkukysymykset ja edetä sitten sen pohjalta.

Mutta asiathan eivät aina ole mustavalkoisia. Voi nimittäin olla, että vaikka olemme osanneet kysyä, ja saaneet vastauksenkin, on huomiotta jäänyt se, ovatko kysyjä ja vastaaja puhuneet samasta asiasta. Vaikka samoja sanoja käyttävätkin.

 

Asiakkaalla on ilman muuta täysi ja pois ottamaton oikeus olettaa, että me osaamme esittää heille kaikki tarpeelliset alkukysymykset ja edetä sitten sen pohjalta.

 

Voi nimittäin olla, että kun kysymme esimerkiksi "onko teille luotu sosiaalisen median markkinointitilit", asiakas kuvittelee sen tarkoittavan "onko yrityksellänne Facebook-sivu" ja vastaa kyllä.

Me merkkaamme vastauksen työpajan muistioon, emmekä palaa siihen ennen kuin eteen tulee tenkkapoo suunnitelman jalkauttamisvaiheessa.

Hetken kuluttua katsellaankin sitten asiakkaan neukkarissa pöydän yli silmiin toisiamme. Siinä kohdassa tulee kuitenkin arvoon arvaamattomaan pääasia: se, että keskustelu on suoraa ja avointa.

Mikään tekninen vimpain tai analytiikan ominaisuus ei tee tyhjäksi sitä totuutta, että kun kaksi kokonaan erilaisesta liiketoiminnasta tulevaa porukkaa lyö päänsä yhteen yhteisymmärryksessä ja suorastaan iikuttavan avoimuuden vallitessa, tekniikka kyllä taipuu.

Yhteistyöllä.
     

Rookiespam of the Week!