Tuovatko verkkosivut myyntiä?

Kategoriat Bloogie

Bloogie

A) Ei tod.
B) Ehkä, mutta varmaan voisivat tuoda enemmänkin
C) Mitä se edes tarkoittaa?
D) Joku muu, mikä?

Oikeat vastaukset:

Jos vastasit A) lue oheinen artikkeli.
Jos vastasit B), lue oheinen artikkeli.
Jos vastasit C), lue oheinen artikkeli.
Jos vastasit D), lue oheinen artikkeli.

Long gone ovat ne päivät, kun yrityksen verkkosivut erottuivat edukseen pelkästään sillä, että kakku oli päältä kaunis ja sivut toimivat teknisesti sinnepäin. Nyt sivujen tehtävä on ensin löytyä, sitten pystyä puhuttelemaan oikeaa porukkaa, tämän jälkeen kyetä vakuuttamaan kyseinen jengi ja sitten vielä tuottaa kävijästä liidi myynnille (tai kuvetta kaivava asiakas verkkokauppaan).

Tehtäköön tiettäväksi, että se kaveri, joka sivut koodaa, ei yleensä puhu myyntiä vaan ykkösiä ja nollia. Toki poikkeuksiakin on, ja asiaansa vihkiytyneet koodinvääntäjät koko ajan enemmän myös tätä puolta funtsivat. Useimmiten tarvitset kuitenkin verkkosivuprojektiin myös kumppanin, jonka kanssa pohditaan syvällisemmin verkkosivujen roolia koko paletissa (lue: liiketoiminnan tavoitteet).

Olipa tiimi se, tuo tai tämä, mikäli verkkosivuprojektia kaavailet, roudaa hyvissä ajoin suunnittelupöydälle alla kuvattu kysymyspatteri. Samoilla kysymyksillä voit happotestata myös olemassa olevat sivusi ja reknailla yön pimeinä tunteina, kenen silmissä dollarin kuvat olivat, kun sivut rakennettiin.

Pohdintaa kannattaa suorittaa kahdella rintamalla: 1. Sisältö ja rakenne 2. Tekninen toteutus. Huomautettakoon tässä, että kun web-kumppani kertoo tarjouksessa rakentavansa hakukoneoptimoidut sivut, se tarkoittaa optimointia tekniikan näkökulmasta (sivut latautuvat nopsaan, metatiedot ovat jiirissä, Googlen botit ymmärtävät ryömimäänsä, sivut toimivat mobiilissa moitteetta, sivut ovat turvalliset yms.).

Tämä on eittämättä tärkeää, mutta hakukoneoptimointia sanan varsinaisessa merkityksessä tekninen puoli ei ole – ei ainakaan strategian näkökulmasta – vaan tämä homma tapahtuu suunnitelmallisesti ja kärsivällisesti oikeanlaista sisältöä tuottamalla. Tämä ero on hyvä tietää.

Sitten niihin kysymyksiin. Näillä pääset jo pitkälle:

  1. ONGELMA & RATKAISU: Mennäänkö etusivulla heti luihin ja ytimiin eli tärkeimpään asiakkaan ongelmaan, jota olette ratkaisemassa. Tämän kun pystyy kiteyttämään sloganiin, niin vot!
  2. KOHDERYHMÄ: Mille kohderyhmille sivusto on tarkoitettu? Löytävätkö eri kohderyhmät helposti juuri heille tarkoitettuun sisältöön?
  3. LUOTTAMUS: Herättääkö sivusto luottamusta? Käypiä temppuja tähän ovat asiakaspalautteet (esim. sitaattinostot tyyliin ”Parasta palvelua ikinä! T. Jorma Ahponen”), asiakkaiden logot, asiakastarinat, Luotettava kumppani / Menestyjä jne. -planssit ym.
  4. TODISTEET: Kerrotteko verkkosivuilla tarinaa tuloksista, joita olette asiakkaillenne saaneet aikaiseksi esim. case-esimerkkien kautta? Kannattaisi.
  5. AUKTORITEETTI: Onko sivuilla mainintoja esim. lehtijutuista, joita yrityksestä on ansaitusti tehty? Jos moisia on olemassa, ei kannata pitää kynttilää vakan alla. Jos ei, soita toimitukseen ja korjaa asia. Palkinnot, tunnustukset ja sertifikaatit ovat käypää valuuttaa kaikki. Älä kuitenkaan keksi niitä itse, kuten täällä markkinointialalla tehdään. 😃
  6. ASIANTUNTIJASISÄLLÖT: Tuotatteko blogeja tai päivittyvää muuta sisältöä, joka kertoo, että A) olette ajan hermolla b) tiedätte näistä jutuista enemmän kuin kilpailijat? Ilmatila nimittäin kannattaa ottaa haltuun, se on vähän niin kuin sisältömarkkinoinnin idea. Niin kuin minä tässä teen.
  7. VIDEO: Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video… You do the math. Laadukas video rakentaa myös brändiä huomattavan paljon enemmän kuin mainostoimiston workshop, jossa pohditaan, mikä eläin yrityksenne olisi jos olisi.
  8. TOIMINTAKEHOITTEET: Kun satunnainen prospekti on työllä, tuskalla ja rahalla saatu sivuille, varmaankin häntä kannattaa informeerata, kuinka polulla pääsee eteenpäin. OTA YHTEYTTÄ, LATAA TÄSTÄ, LUE LISÄÄ, JÄTÄ TARJOUSPYYNTÖ, TILAA UUTISKIRJE, OSTA! Näitä namiskuukkeleita siis tarkoitan.
  9. SOME-PAINIKKEET: Sosiaaliseen mediaan on satsattu antaumuksella sisältöstrategian ohjaamana (eikös vain olekin?), joten toki sitäkin puolta kannattaa verkkokävijälle vilauttaa. Usein somesta löytyy se yrityksen rento ja helpommin lähestyttävä puoli, joka voi olla ratkaiseva ostopäätöksen syntymisessä. Kuka nyt jäykkäniskojen kanssa haluaa businesta tehdä, ei kukaan.

Ja muista, että kun sivut ovat ulkona, homma oikeastaan vasta alkaa. Siis tökkää analytiikka-koneen piuha pistorasiaan heti avajaispäivänä.

Antoisaa weppi-projektia!

PS. Onnistuneen www-projektin anatomiaa ollaan käsitelty useammassakin Bronxcastissa. Käy kuulolla.

https://www.youtube.com/@rookiecommunicationsoy5799/videos

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

Muista kenelle puhut

Bloogie Kohderyhmän tuntemista ei voi sivuuttaa.  Edes työnantajamarkkinoinnissa.   Keskeistä markkinoinnissa on tuntea kohderyhmänsä, myös työnantajabrändi- sekä rekrymarkkinoinnissa. Ketä he ovat ja mitä he työnantajassa…

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.