Miksi kiivetä persaus edellä puuhun? - Rookie Communications

Miksi kiivetä persaus edellä puuhun?

Miksi kiivetä persaus edellä puuhun?

Haluat yrityksellesi markkinointivideon. Haluat uudet verkkosivut. Tiedostat näkyvyyden tarpeen ja se onkin hyvä.

Mutta ennen kuin pistät mitään projektia tulille, mieti oletko miettinyt kokonaisuuden loppuun asti. Vaikka kuinka tekisi mieli laittaa heti toimeksi, voi alussa oikominen kostautua myöhemmin. Tehdään vähän tätä tuollaisella ilmeellä ja tuossa taas jotain ihan erilaista.  Asiakas ei tunnista brändiä, kun eri viestintämateriaalien ilmeet ja sisällön tyyli tuntuvat sattumanvaraisilta eivätkä tunnu kertovan oikeasti mitään yrityksestä tai sen tuotteesta.

Mitään suurempaa projektia ei kannata lähteä toteuttamaan hätäisesti ja vasemmalla kädellä, sillä esimerkiksi verkkosivua tai tuotepakkauksia on työlästä ja kallista laittaa kokonaan uusiksi myöhemmin.

Jos katsot suuryritysten brändi-ilmettä ja toivot omalle yrityksellesi samaa tasoa, on aloitettava ihan perusteista ja ymmärrettävä oma tilanteensa.

Ratkaisevaa on pohjatyö. Ennen ihailemasi yrityksen silmiä hivelevää, tuotepakkauksista verkkosivuille ja someen asti ulottuvaa visuaalista ilmettä, on yrityksessä tehty jo paljon. On kiteytetty brändiä, mietitty mitä arvoja se pohjimmiltaan edustaa. Sen pohjalta on määritelty visuaalinen ilme, mitä kaikessa viestinnässä tulee noudattaa, ketä erityisesti halutaan tavoittaa ja millä keinoilla se on parasta tehdä.

Kova työhän siinä on, mutta se on tehtävä, jos kokonaisuudesta haluaa aidon ja ehjän. Oikoreittiä ei ole ja vain sinä itse voit lopulta päättää oman yrityksesi identiteetin. Viestintätoimisto ei voi tuulesta temmata ydinarvoja yrityksesi brändin tueksi. Kuinka aidosti osaisit pitää kiinni jonkun toisen yrityksellesi keksimistä arvoista?

Sen sijaan voimme auttaa yritystä viestimään jo omaksuttuja arvoja ulospäin. Tekemään niistä näkyviä ja kuuluvia oikealle kohderyhmälle. Ja niiden pohjalta luoda kaiken muun viestinnän rungon, mitä yritys tarvitsee.

Jos budjettisi on jo käytetty ja sitten vasta alat miettiä mitä oikeastaan haluat tehdä ja kenelle viestintääsi suunnata, käy homma kalliiksi ja turhauttavaksi.

Suunnittele siis homma kunnolla. Niin säästyt kalliilta korjausliikkeiltä myöhemmin.