Miksi Mäkkäri mainosti itseään työnantajana nuorille mediassa, joka ei tavoita yhtään nuorta?
Bloogie
”Jos et muuta kärkeä viestintään keksi, kerro, että teillä on hyvä jengi ja jengillä hyvä olla.”
Törmäsitte kenties taannoin tähän pikaruokaketju McDonald´sin kampanjaan, joka pyöri muun muassa isosti tv:ssä? Spotissa nuoret mäkkärin työntekijät tötöilevät, mutta ei hätää! Mäkkärissä kyllä ymmärretään, että virheitä sattuu ja jostain on jokaisen aloitettava.
Mainio spotti, ei siinä mitään. Keräsi palkintojakin.
Mutta miksi tv, joka ei tavoita ensimmäistäkään kohderyhmään kuuluvaa? No, nyt vähän liioittelin: kyllä sen näki kaksi nuorta, jotka kävivät juuri pummaamassa rahaa vanhemmiltaan kesken Haluatko miljönääriksi? -ohjelman.
Ei Mäkkärin jengi niin pihalla ole, etteikö yllä mainittua tietäisi – vaikka toki isot brändit polttavat rahaa hölmöön markkinointiin kuin roviolla. Syy on siinä, että hyvä työnantajamielikuva rakentaa brändiä tehokkaammin kuin kenties mikään muu; ”Jos yritys pitää omistaan huolta, kyllä se pitää asiakkaistaankin.”
Kyllä minäkin tuon viestin ostan ja niin ostavat muutkin, koska näin ovat marjat ja suolakurkut.
Mäkkärin kaltaiselle kansainvälisen rahantekokoneen maineesta kärsivälle korporaatiolle, jonka ydinbusiness ei suoranaisesti osu vastuullisuusajattelun ytimeen, tämä on lisäksi mainio tapa tuoda inhimillistä puoltaan esille.
Väitänkin, että Mäkkäri pystyi viilaamaan brändimielikuvaansa myönteisemmäksi tällä yhdellä ainoalla kampanjalla monen burgerinpurijan mielessä.
Siinäpä yksi hyvä syy lisää satsata työnantajabrändiin. Jos et muuta kärkeä viestintään keksi, kerro, että teillä on hyvä jengi ja jengillä hyvä olla.
Saatat yllättyä.
Kuvakaappauksen lähde: YouTube McDonalds Suomi