Mitäs häntää tällä viikolla jahdattaisiin?

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Jos markkinoinnin ja viestinnän uusimmista trendeistä ja hackikakkosista yrittää pysyä ajan tasalla, se vaatii yritykseen käytännössä yhden täyspäiväisen markkinointitarkkailijan. Hän sitten raportoi perjantaina löydöksistään markkinointijohtajalle/päällikölle tai ko. vakanssin puuttuessa suoraan toimitusjohtajalle.

Sitten joukkoraavitaan päitä, että mitä näistä sen seitsemästä hännästä pitäisi lähteä jahtaamaan. Kun ne viimeviikkoisetkin on vielä saamatta kiinni.

Joojoo, esimerkki on hölmö. Silti monen pk-yrityksen markkinointi muistuttaa valitettavan paljon tätä. Sykli ei ehkä ole viikko, se voi olla vaikka vuosi, mutta logiikka on sama. Missä eniten kimaltaa, sinne juostaan. Amerikanserkku kutsuu tätä ”shiny object syndromeksi”.

Kyllä. Ajan hermolla pitää pysyä ja vihmerimmät markkinoijat käsittävät tuon ajan hermolla pysymisen aivan oikein toimenpiteinä. Mennään ja testataan.

Lähdetään liikkeelle parhaalla arvauksella ja sitten laitetaan tiedustelijat (ensimmäiset kampanjat) kuolemaan suuremman päämäärän (faktuaalisesti tulosta tuottavat markkinoinnin toimenpiteet) puolesta. Tätä loppupään taktinen tekeminen pitkälti on.

Mutta se alkupää. Jos strategia puuttuu – tällä tarkoitan sekä liiketoimintaa että siitä johdettuna markkinointia/viestintää – se häntä, jota oikeasti kannattaa jahdata, pysyy visusti piilossa jalkojen välissä.

Kuten tunnettua, strategia on valintoja. Vaan mitenpä valitset, jos se puuttuu tai sitä ei noudateta = sama asia.

Tästä seuraa edelleen, että markkinointia ei osata priorisoida, mitata eikä resurssoida (sekä oikeat tekijät että oikeat eurot). Kovin on ohut onnistumisen elämänlanka näissä olosuhteissa.

Tämän viikon BRONXCASTISSA puhuttiin Havel Oy:n Suvi Hassisen kanssa liiketoiminnan kehittämisestä ja kuinka hän ajattelee eri osa-alueet palikoina; ”Nyt on tärkeintä laittaa tuo palikka kuntoon, ja sen jälkeen tuo ja vasta sitten tuo”.

Tämä on varsin käypäinen tapa lähestyä myös markkinoinnin ja viestinnän kehittämistä. Mutta että kokonaisuuden pystyy pilkkomaan palikoiksi, on ensin tiedettävä, mitä niissä on täytteenä.

Tähän ajattelumalliin perustuu myös Rookien vuosien saatossa kirkastunut ajatus siitä, miten markkinointi, viestintä ja myynti nivoutuvat hallitusti liiketoiminnan kehittämiseen.

Mallissa kokonaisuus jaetaan ensin neljään isompaan palaan: strateginen markkinointi, brändimarkkinointi, myynnin prosessit ja viestintä. Näiden neljän ison palan alla on joukko pienempiä paloja. Esim. myynnin prosesseissa niitä ovat prospektointi, kontaktointi, tarjousvaihe, CRM jne.

Viestinnän paloja ovat mm. sisäinen viestintä, työnantajamielikuvan rakentaminen, vastuullisuusviestintä ja asiakasviestintä.

Kun yrityksen lähtötaso, tavoitteet ja se, miten tavoitteisiin ollaan ajateltu pääsevän (strategia), ovat tiedossa, näistä paloista saadaan käytännössä aina rakennettua looginen, mitattava ja – mikä tärkeintä – liiketoiminnan tavoitteisiin pohjautuva kehittämissuunnitelma sekä pitkään juoksuun että asap-keissejä varten.

Liiketoiminnan strategiaa pystytään kirkastamaan meidänkin avullamme, joten siihen homma ei kaadu.

Tämän ei ole tarkoitus olla myyntipuhe vaan tapa lähestyä markkinointiviestintää, joka monelle pk-yritykselle on yhä edelleen pelkkää sumussa vaeltamista. Sellainen alkaa jossain kohtaa tympimään. Ja mikä vielä pahempaa, markkinoilla villinä vaeltavat eurot päätyvät kilpailijoiden pilttuisiin.

Kun tässä on mielestäsi järkeä, käy tsekkaamassa alla oleva teksti lähtötason määrittelyä ja jatkuvan kehittämisen logiikkaa koskien.

www.rookiecom.fi

Tämän jälkeen luuri käteen ota ja seuraavat numerot tässä nimenomaisessa järjestyksessä näpyttele: 0-4-0-5-9-4-0-2-8-5.

Luurin toisessa päässä markkinointimeteorologi Käyhkö lupaa kirkastuvaa. Takuulla.

Rookiemedia

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.