Muista, kenelle puhut – aina vaan
Bloogie
Nyt ollaan perusjuurilla. Taas.
30 vuotta olen kohta kirjoitellut leivikseni. Lehtijuttuja, tiedotteita, mainos- ja verkkotekstejä, käsikirjoituksia ja viime vuosina kaikenlaista muutakin. Markkinoinnin strategioita, suunnitelmia, konsepteja ja niin eelleen. Ja aina jossain vaiheessa meinaa tulla se sama hikka: unohdetaan, kenelle ja miksi tässä itse asiassa tekstiä suolletaan.
Jos vedetään tämä ihan rautalangaksi, niin mainonta on aina hyvä lähtökohta.
Kun mainostekstikään ei toimi parhaalla tavalla, jos sitä ei ole suunnattu jollekin.
Käytännön esimerkki**:
Asiakas: Lenkkimakkaraa pitäisi myydä enemmän. Sitä ostaa keskivartalolihavat keski-ikäiset miehet enimmäkseen, siitä on tässä dataa. Mitäs laitettais tekstiksi?
Minä: Mites joku perinteinen ja simppeli “Makkara se miehen tiellä pitää”?
Asiakas: Aika sukupuolisesti virittäytynyt on kyllä nyt tuo…
Pitäiskö laittaa että “henkilön”? Ja sitten tuleeko siitä nyt jollekin tavalliselle polulle sellanen olo, että niitä syrjitään, kun on tie vain mainittu?…
Minä: Ärh. Painu helv***iin.
(Asiakas lähtee, pomo on vihainen.)
Myönnän, kärjistän taas. Teen sitä mielelläni. Se on yksi niistä konsteista. Mutta se ei tarkoita, ettäkö kaiken pitäisi olla kärjistettyä, ei. Vain kohdennettua.
Meillä markkinointijanatuisilla on nykyisin käytössämme vähän helevetinmoisesti kaikenlaisia digitaalisia aparaatteja, joilla voidaan lanata verkkoon sellaiset ostopolut ja sorvata myyntisuppilot, että oksat pois.
Vaan pelkkiä työkaluja ovat ne. Jos ei ole sen kaiken alla, ihan yksittäisen mainoksenkin retoriikassa ajateltu kohderyhmää, niin ei kovin hyvin käy. Paitsi ehkä säkällä.
Varmemman päälle jos pelata haluaa, pitää ymmärtää asiakasta, hänen tilannettaan ja tarvettaan ja puhua juuri siihen hetkeen sopivaa kieltä.
Siihen liittyvät linjanvedot ovat peräisin strategiasta, suunnitelmasta, jossa kohderyhmät on esiin kammattu ja määritetty.
Ja ettei nyt mene ihan mainostoimistoksi tämä epistola, todettakoon vielä sekin, että markkinointia on kaikki mitä firmasi tekee. Siksi asiakaslähtöisyys on pidettävä mielessä kautta linjan – ei pelkästään esimerkiksi nappaamassani mainonnassa.
( ** Esimerkki on täysin kuvitteellinen. En ikinä ehdottaisi asiakkaalle noin huonoa slogania. )