Muista kenelle puhut

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Kohderyhmän tuntemista ei voi sivuuttaa.  Edes työnantajamarkkinoinnissa.

 

Keskeistä markkinoinnissa on tuntea kohderyhmänsä, myös työnantajabrändi- sekä rekrymarkkinoinnissa. Ketä he ovat ja mitä he työnantajassa arvostavat?

Se onkin vaikea juttu. Nopea gallup tätä kirjoittaessani läsnä olevien kahden (2) kollegan keskuudessa tuotti kaksi (2) vastausta. Ja kumpikaan heistä ei vastannut kuten minä olisin vastannut.

(Kysymys: mikä on tärkein asia työnantajassa? Vastaukset satunnaisessa järjestyksessä: 1) Työn vapaus, että saa itse suunnitella miten työnsä tekee. 2) Sijainti, työpaikan on oltava lähellä. 3) Palkanmaksukyky.)

Vastauksia on siis (jos nyt ei yhtä paljon kuin ihmisiä mualimassa, niin ainakin) erittäin monenlaisia. Miten kohdentaa viestikärkiä tällaiselle määrälle potentiaalisia hakijoita?

 

Digitaalisen markkinoinnin alustat antavat tähän kiitettävästi tulitukea. Kampanjoidensa kohdennusta voi parhaan kykynsä mukaan harrastaa itse, määrittelemällä kohderyhmiä annettujen parametrien avulla.

Kaikkeen sekään ei pysty. Esimerkiksi ikä- ja sukupuolirajauksia jotkut some-alustat eivät anna tehdä rekrytointikampanjoiden yhteydessä lainkaan.

Ja sitten on tietysti tekoäly, joka oppii kohdentamaan sisältöjä sen mukaan, miten ihmiset niitä käyttävät. Kas kun me emme ole sittenkään niin erilaisia yksilöitä, etteikö meitä osaisi simppelikin tekoäly niputella ryhmiksi, kun vain otanta riittävästi kasvaa.

Kolmas keino on sisällöllinen kohdentaminen. Puhutaan viestinnän sävyistä, retoriikasta, viestin kohderyhmässään (oletetusti) synnyttävistä assosiaatioista ja niin edelleen.

Ja niinpä ollaankin taas perusasioiden äärellä: tunne kohderyhmäsi. Ja esim. rekrymarkkinoinnin kohdalla: tunne haluamasi työntekijätyyppi.

Jos kyseessä on varttunut ja karaistunut alansa ammattilainen, on viesti syytä muotoila erilailla kuin silloin, jos olet juuri maisterin paperit kouraansa saaneen untuvikon perässä. Tai jos etsit rakennusmiestä, ei kannata puhutella kohderyhmää samalla tavalla kuin lakimiehen paikkaa täytettäessä. Ja niin edelleen.

 

Kun nämä asiat ovat selvillä, päästään liikkeelle. Samalla vanhalla kaavalla:

  1. Erotu kilpailijoista ja herätä huomio.
    Erottuva luova idea mainontaan ja kilpailuetu esille.
  2. Tarjoa tarvittavat lisätiedot.
    Kerro kaikki ja vähän päälle avoinna olevasta työpaikasta, työilmapiiristä ja kulttuurista ja esittele työntekijätarinoita verkkosivullasi, muun muassa.
  3. Tarjoa helppo polku hakemuksen jättämiseen.
    Yhteydenotto on kaikki mitä tarvitaan, loppu kyllä järjestyy. Työkokemuksen, koulutodistukset ja kengännumerot voit kysellä sitten myöhemmin, kunhan vain ensin saat hakijan paikalle tai edes luurin / sähköpostin päähän.

Mutta siitä lisää ensi kerralla.

 

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

”Me ei palkalla aleta kilpailemaan!”

Tulevaisuuden työhaastatteluissa hakijat haastattelevat työnantajaa eikä toisinpäin. CV:t minttiin, työnantajat! Jos keskustelu työpaikan vetovoimasta tai -voimattomuudesta saa passiivis-aggressiivisen käänteen – kuten silloin tällöin käy –…

Lue lisää
Kategoriat Bloogie

”Ei persaukisille”

Uskokaa nyt jo: näkyvyys maksaa, netissäkin. Nythän on niin, että vielä 10 vuotta sitten saattoi riittää, kun teki tilin Facebookiin ja ilmoitti seinällään puodin olevan…

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.