Olipa kerran Oy, joka herätti tunteen
Bloogie
Tarinamme. Meistä. Yrityksemme historia. Jokin edeltävän tyylinen otsikko loistaa verkkosivujesi valikossa. Odottaa siellä, että joku klikkaisi ja hoksaisi, että nämä ne on muuten tunteneet asiansa pitkään ja tehneet hommia hartaasti.
Vaan ovatko ne yrityksen tarinat erityisen kiinnostavia? Tai kiinnostavatko ne muita, kuin toimitusjohtajaa itseään? Korulauseet jäävät yleensä sidosryhmiltä lukematta, mutta pitäähän ne olla.
Entä, jos tarjottaisiin enemmän, kuin korulauseita? Yritystarinoista on ihan oikeaa hyötyä, kun ne on hyvin veistelty. Ne lisäävät yrityksen inhimillistä kosketuspintaa ja lähestyttävyyttä. Ne herättävät kiinnostuksen. Ne voivat korostaa uskottavuutta ja asiantuntijuuden kehitysmatkaa, joka ei ehkä muutoin saa tilaisuutta päästä esille. Yritystarina onnistuessaan auttaa jättämään muistijäljen ihmisten mieliin. Ja mikäpä jättää jäljen? Kyllä, tunteet!
Mitä siis kirjaat yritystarinaasi?
Tässä sinulle 8 ajatusta matkaan:
- Yrityksen tarina ja historia eivät ole sama asia. Ne voi yhdistää, mutta harkitse kuitenkin onko se tarpeellista. Hänelle, joka etsii faktaa, esitä yrityksen matka esim. aikajanalla tai infograafina. Hänelle, joka tarvitsee innoitusta, kerro tarina, joka paljastaa olemassaolon “alkuräjähdyksen” ja motivaation.
- Yrityksen tarina on se, jota ihmiset kertovat. Työntekijät, asiakkaat ja sidosryhmät… miten he näkevät yrityksen? Turha kirjoittaa tarinaa innovatiivisesta hyväntekijästä, jos yleisö tuntee kaavaan takertuvan kitupiikin.
- Miksi teet, kenelle teet ja miten teet ratkaisevat yrityksen tarinassa enemmän, kuin se mitä teet. Vastaa näihin, niin kuin haluaisit asian tärkeimmälle asiakasryhmälle esittää ja olet jo pitkällä tarinasi ytimessä.
- Haluaako joku kuulla yrityksesi tarinan? Luultavasti ei. Perusolettamus kun usein on, että se on tylsä. Voitko tehdä vaikutuksen tarjoamalla tarinan, joka on kaikkea muuta kuin tylsä? Ehdottomasti.
- Ajattele yrityslaatikon ulkopuolelta. Jos yritys olisikin elokuva tai näytelmä, minkälainen tarina olisi? Mitkä olisivat merkittävät roolit? Mitkä ovat tarinan käännekohdat? Mitä tunteita niihin liittyy? Mikä on tarinan opetus?
- Pelkkä teksti ei riitä. Millainen kuva, ääni tai video johdattaa haluttuun tunnetilaan? Tarinan tunnelataus kulkee parhaimmillaan läpi brändin elementtien.
- Jos yrityksellä ei ole vielä useita kokemusvuosia, mistä ammentaa, on uskallettava välittää tulevaisuuden visiota.
- Niin kauan, kun teillä on Open-kyltti ovessa, ei tarina ole tullut valmiiksi. Sitä pitää välillä puntaroida ja päivittää.
Siis historia vai tarina?
Olipa kerran kertomus X: “Yrityksemme Sukka ja Puikkonen Oy on perustettu tammikuussa 2001 Kouvolassa. Neulomisesta ja käsitöistä kipinän saanut lähihoitaja Katja Puikkonen halusi tehdä harrastuksestaan toimeentulon ja perusti ensimmäisen käsityöliikkeensä keskustan kävelykadun äärelle.”
Olipa kerran kertomus Y: “Jokainen ilta klo 18:00 alkoi se hullutus. Katja Puikkonen laittoi Bon Jovin albumit soimaan ja alkoi neuloa. Suosikkibändi auttoi pitämään vauhdin ja keskittymisen yllä, kun Puikkonen toteutti lupaustaan vuodelle 2000. “Nolla savuketta ja 100 sukkaa” luki jääkaapin ovessa. Harva olisi uskonut, kaikista vähiten Puikkonen itse, että syntymässä oli kokonaan uusi ammatti ja toimeentulo röökin polton tilalle.”
Kumpi aloitus piirtyi mieleen vahvemmin?
Tarinoiden jäljillä
Katso vielä esimerkkejä, miten erilaiset yritykset ovat valinneet kertoa tarinaansa. Toimiiko?
Design by KIETO: “Herätys arjen harmaudesta”
Ponsse: “Alussa oli savotta, pokasaha ja Einari.“ Katso myös erillinen historian kertomus tästä.
Kyrö Distillery Company: “Alkoi saunan lauteilta”
Varusteleka.fi “Valtias ja täydellinen maailmanvalloitus”
Marimekko: “Kaikki alkoi mekoista”
Olivatko esimerkit sen näköisiä, kuin yritysten perusteella odotit? Minkä idean voisit itse hyödyntää?
Tästä vielä kuunteluvinkit aiheeseen:
Podcast: Y-cast Jakso: Yrityksen tunnistaa tarinasta (vaikka se olisi huono)
Niin ja vielä tämä asia; jos yrityksen tarinan sanoittaminen tuntuu itsekseen vaikealta, on meidän sessioissa ruukattu päästä hyvin jäljille.