Ota talteen somesisältöjen idealista PK-yrityksille
Bloogie
Sinä olet oman alasi asiantuntija ja osaat varmasti puhua ihmiset pyörryksiin alan aiheista. Somessa tulee kuitenkin hetkiä, jopa kausia, jolloin menee niin sanotusti kaali jumiin ja maha täyteen. Ideat ei lennä ja kaikki aiheet on jo (mukamas) kolisteltu. Niihin hetkiin on hyvä lukea valmiita vinkkejä ja peilata miten ne asiat oman firman tuutista soisivat.
Esillä kannattaa kuitenkin olla. Kuten modernin digiviidakon laki kuuluu: ellet näy somessa, sinua ei ole olemassa.
Silmät auki, aiheet ovat ympärillämme
Seuraavat ideat on kirjattu PK-yrityksien näkövinkkelistä, mutta voivat sopia muillekin. Muista: hyvien ideoiden kierrättäminen on sallittua! Kukaan ei enää muista mitä julkaisit vuosi sitten, eikä kukaan mene sitä myöskään tutkimaan.
- Lanseeraus – Uusi tuote, palvelu, lisätty ominaisuus
- Esittele lippulaiva – Miksi teidän tuote tai palvelu on edelleen niin hyvä? Miten se sai alkunsa?
- Onnistuminen – Vuodet uralla, saatu tunnustus, kiritty liiketulos, vuoden paras saavutus? Kehtaa näyttää onnistumiset.
- Epäonnistuminen – Rohkeimmat uskaltavat kertoa myös siitä kerrasta, kun karkasi ojan puolelle.
- Esittele henkilökunta – Näytä uusi vahvistus, kerro eri tiimien työstä, esittele myyjät persoona edellä – Ihminen ostaa ihmiseltä, joten anna tiimisi loistaa!
- Hyvinvointi – Mitä toimenpiteitä teillä on tehty sen eteen, että ihmiset jaksavat ja voivat töissä paremmin?
- Sponsorointi – Jos teillä ollaan hulluna pesäpallosta, saa se myös näkyä. Sponsorointi voi olla myös vaikka paikallisen koululuokan avustusta.
- Tee hyvää – Moni yritys laittaa niin sanotut joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen. Mikä kohde nousee kahvihuoneen keskusteluissa tärkeäksi? Kyllä auttaminen lämmittää enemmän, kuin konvehtirasioiden jakaminen.
- Jaa muiden sisältöä – Osoita tukea ja kiinnostusta muiden tekemiin sisältöihin. Varsinkin silloin, kun teilläkin on aiheeseen kosketuspintaa!
- Esittele työmaata – Minkälaisissa tiloissa teidän tulos taotaan? Mikä on kahvihuoneen vakioherkku?
- Esittele työvälineitä – Mitkä koneet ovat tuotannon kulmakivet? Mikä on viimeisin investointi? Mikä laite on vanha kuin dinosaurus, mutta toimii yhä moitteettomasti? Mitä sovelluksia ja ohjelmia hyödynnätte ja kenelle suosittelet niitä?
- Osallistu tapahtumaan – Vaikka messuille! Missä roolissa olette paikalla? Ketä tapasitte? Mitä opitte?
- Kutsu vieraita ja käykää vierailuilla – Näytä sidosryhmien tärkeys ja nosta esille heidän osaamista.
- Anna brändin ilmeen näkyä – Silloin, kun jutuille ei ole muuta kuvaa – hyödynnä brändisi ilmettä. Voit vaikka esitellä kuka ilmeen on luonut ja mitä brändisi värivalinnat kuvastaa.
- Kerro vastuullisuuden teoista – Mikä on tänä vuonna toisin? Mikä on tavoite ensi vuodelle? Onko uusi investointi tehty vastuullisuus edellä?
- Kerro uramahdollisuuksista – Mitä työpaikkoja on haettavissa nyt? Kenen kannattaa laittaa avoin hakemus?
- Kysy työharjoittelijan kokemuksista – Heidän kokemukset vaikuttavat tulevaisuuden työnantajakuvaan paljon!
- Kerro työharjoittelun mahdollisuuksista ja kesätyöpaikoista – Miksi teille kannattaa tulla?
- Kerro koulutuksesta – Minkälaisia opintoja on teidän henkilöstön taustalla?
- Asiakasreferenssi – Anna asiakkaan kertoa puolestasi.
- Historiahetki – Palaa ajassa taaksepäin ja tuo esille arkiston aarre tai kerro hetkestä, joka muutti yrityksen suunnan.
- Jaa vanha julkaisu – Onko asia muuttunut tai yhä ajankohtainen?
- Hanketyöt – Oletteko mukana hankkeessa? Kerro miksi!
- Virkistyspäivät – Järjestitkö henkilökunnan pikkujoulut tai retken. Kerro, miten teitte siitä omannäköisen jutun.
- Näy paikallisesti – Nosta esille paikalliset yhteistyökumppanit ja kiitä verkostojen voimaa.
- My day – Tiivistä yhden työpäivän sisältö. Miltä näyttää asentajan päivä? Entä tuotesuunnittelijan?
- Tutorial – Jaa käytännön vinkkejä tuotteesi/palvelusi käyttöön.
- Jaa asiakaspalaute – Kiitosten saattelemana tietenkin.
- Ratkaise – Kerro ongelmasta, jonka ratkaisitte.
- Kerro mitä oivalsit tänään – Tekikö kollega tai kilpailija jotakin? Puhuttiinko uutisissa alan muutoksista?
- Järjestä kilpailu tai arvonta – Voit myös heittää haasteen!
- Usein kysytyt kysymykset – Kerro mikä asiakkaita askarruttaa usein ja anna vastauksesi.
- Väärät väittämät – Tuo esille ja korjaa nyrjähtäneitä käsityksiä.
- Naurata! Tehkää vaikka oma meemi alan tilannekomiikasta.
- Kalenterin merkkipäivät – Tartu sopiviin aiheisiin yrityksen tyyliin sopivalla tavalla. Voisiko esim. Lastenpäivänä näkyä työntekijöiden ekat koulukuvat?
- Esittele esikuva tai alan pioneeri – Kuka inspiroi?
- Jaa luku- tai kuunteluvinkkejä – Mitä sisältöjä teillä käytetään, jotta pysytään ajan tasalla alan kehityksestä?
- Ota tarkasteltavaksi tutkimus – Mikä oli teidän kannalta mielenkiintoinen ja huomion arvoinen tieto?
- Infograafi – Onko tarve esitellä esim. kvartaalin luvut tai laajennuksen tulokset? Värikäs infograafi kiinnittää huomion ja havainnollistava sisältö auttaa lukijaa sisäistämään asian.
Haluatko hyväksi havaitsemasi aiheen listalle? Heitä vaikka somessa kommenttia ja laitetaan lista paisumaan.
Kenelle viestit?
Keitä ovat he, jotka haluat somessa tavoittaa? Todennäköisesti asiakkaita, sidosryhmiä, alueesi päättäjiä ja potentiaalisia osaajia palkkalistoille ainakin. Sopivat seuraajat löytyvät tilillesi ajan kanssa resonoivan sisällön ja tunnettuuden kasvaessa.
Muista, että et voi tavoittaa yhdellä viestillä kaikkia kohdeyleisöjä, koska sama sisältö ei puhuttele kaikkia. Myöskään vuorovaikutusta ei voi ostaa, se rakentuu ajan myötä säännöllisellä tekemisellä.
Iloisena asiana todettakoon, että mitä tarkemmin tiedät kenelle haluat viestisi kohdistaa, sitä helpommaksi aiheiden ideointi käy. Voit mennä kiehtoviinkin yksityiskohtiin, koska tiedät mikä kipinöi kohdeyleisössä.
Voit ajatella somen sisältöjä eri aiheiden lohkoina. Sopiva palanen kullekin kohderyhmälle vuorollansa muodostaa hyvin pyörivän ympyrän.
Disclaimer!
“Kaikki ei sovi kaikille” pätee myös yllä esitettyihin ideoihin! Pohdi, mikä on teidän arvoihin istuva viestinnän punainen lanka ja valitse sopivat tavat ilmentää sitä näkyvyydessä.