Paha paikka tulee, oletko valmis? - Rookie Communications

Paha paikka tulee, oletko valmis?

Paha paikka tulee, oletko valmis?

Jossain vaihessa firmasi joutuu kuseen. Se on liki saletti.

Kassa ehtyy, myynti ei käy, tuotteet eivät tunnu kiinnostavan entiseen malliin.

Meidän mainoshessujen ja -liisojen kollektiivisen kokemuksen perusteella johtoryhmissä tehdään siinä kohtaa kahdenlaisia linjauksia:

  1. Leikataan rajusti markkinoinnista tai
  2. aletaan huutaa mainostoimistoa apuun (ehkä jopa ensimmäistä kertaa).

 

Ykkösvaihtoehto on huono.

Jos tuote on kunnossa ja myyntisi toimii, markkinoinnin alas ajaminen on typerintä mitä voit tehdä, vaikka kirjanpitäjäsi saattaakin sinua päätöksestäsi onnitella, kun olet onnistunut poistamaan ison kuluerän taseestasi ja firma näyttää taas pärjäävän.

Kaikki kuitenkin tietävät, miten kauan pakkasessa housuun kuseminen auttaa.

 

Kakkosvaihtoehto ei ole hyvä sekään.

Jos alat ajatella markkinointia ensimmäisen kerran vasta siinä vaiheessa, kun olet jo napasi syvyydellä suossa, olet snadisti myöhässä. Markkinoinnilla ei tehdä viimehetken taikatemppuja, ja kuten miljoona kertaa sanottu: se on mieluummin maraton kuin sadan metrin sprintti.

Se on vähän kuin pelaisi viimeisen markkansa jassoon toivoen osuvansa keskelle.

Kyllä me silti aina parhaamme yritämme, ja joskus kaikki onnistuukin tällaisissa tempuissa. Vaikka ne taikuutta lähenevätkin.

 

Helppohan se on täältä teoriassa huudella, tiedän.

Tosielämässähän palkkalistoillasi voi esim. luurailla yksinkertaisesti niin paskoja asiakaspalvelijoita, että he onnistuvat useimmin käännyttämään ostohousujalkaiset asiakkaat pois ovelta kuin myymään heille jotakin.

Tai sitten voi olla, että tuotteesi on kerta kaikkiaan niin luokatonta kuraa, ettei se lähtökohtaisesti kiinnosta ketään.

Siinä ei sitten autakaan enää konsti eikä toinen, vaan on syvällisemmän pohdinnan paikka. Mutta se on toisen laulun aihe.

 

Mutta kun pöydän toisessa päässä istuu asiakas, jonka puntit eivät ole kassavajeen kastelemat eikä silmissä kiilu viimeinen hätä, on meidänkin tekemisemme helpompaa.

Kun kaikki tehdään ajoissa, suunnitellusti, riittävin resurssein ja tarkkaan kohdentaen sekä – mikä tärkeintä – tuloksia mitaten, analysoiden ja kurssia analyysien pohjalta muuttaen, on lupa odottaa tuloksia.


Ja kuten tavaksi on muodostunut, tällään tähän loppuun löyhästi otsikkotasolla korreloivan musiikkiesityksen.