Psykologinen turvallisuus – googlaa termi ja ota asia vakavasti 

Kategoriat Bloogie

Bloogie

“Jos aiemmin on kysytty, mitä työntekijän on tehtävä työnantajan eteen, niin nykyään voitaisiin kysyä, mitä työnantajan on tehtävä työntekijän eteen.”

Työelämä on muuttunut peruuttamattomasti, mikä on hyvä firman kuin firman myöntää. Viestintätoimisto Tekirin Johtamisen muuttujat -selvityksessä seisoi muun muassa seuraava havainto:

“Jos aiemmin on kysytty, mitä työntekijän on tehtävä työnantajan eteen, niin nykyään voitaisiin kysyä, mitä työnantajan on tehtävä työntekijän eteen.”

Tämä oli siis johtajien suusta ja kuvastaa vallitsevaa tilannetta. Ja mitä suurempi pula osaajista on, sitä vankemmin on työntekijä kuskin pukilla.

Vaan ei tässäkään itku auta, on käärittävä hihat. Hihojen kääriminen lähtee liikkeelle määrittelystä eli mistä päästä kannattaa aloittaa, että meidän firmamme löytää ja saa pidettyä tarvitsemansa osaajat. Tässä yhteydessä on kulmahuoneen fläppitaululle syytä ilmestyä muodossa tai toisessa seuraava termi: “Psykologinen turvallisuus”.

Joojoo, tämä on näitä lätinöitä taas. Vaan kun ei ole. Aloitetaan kuitenkin kuivasti käsitteellä:

“Psykologinen turvallisuus tarkoittaa yksilön tai ryhmän kokemusta siitä, että he voivat ilmaista itseään avoimesti, ottaa riskejä, tehdä virheitä tai tuoda esille huolensa ja ajatuksensa ilman pelkoa rangaistuksesta, hylätyksi tulemisesta tai muiden negatiivisten seuraamusten kohtaamista. Se on perustavanlaatuinen tunne siitä, että voit olla oma itsesi ja että sinun mielipiteelläsi on merkitystä.”

Teidän firmassa tämä on just näin? Hienoa jos on. Sitten siitä varmaan kannattaa kertoa muillekin? Tuon parempaa lähdeaineistoa kun ei työnantajamielikuvan rakentamiseen ja rekrymarkkinointiin ole. Kannattaa kuitenkin muistaa, että viestinnän voi tehdä kiinnostavasti tai ei-kiinnostavasti. Jos tahtotila kallistuu ensiksi mainittuun, pystymme auttamaan.

Psykologinen turvallisuus ei ole samantekevä asia. Yritysten menestys kun riippuu koko ajan enemmän kyvystä innovoida, jatkuvasta oppimisesta ja muutoksiin mukautumisesta. Se taas tarkoittaa riskinottoa, luovuutta ja ajatusten jakamista, mikä ei onnistu, jos puristetaan mailaa rystyset valkeina.

Jos taas ilmapiiri aidosti tukee yllämainittua, on sanomattakin selvää, että firmassa pysytään ja sinne halutaan. Jälkimmäinen siis siinä tapauksessa, että viestintä on edes jollain tolalla. Pieni vinkki: psykologiseen turvallisuuteen liittyvät asiat ovat niin keskeisiä, että tuokaa niitä säännöllisesti esille esimerkiksi uratarinoissa ja somesisällöissä.

On ihan kiva, että ruiskuvaluasentaja Petri harrastaa kalastusta, mutta potentiaaliselle hakijalla paljon mielenkiintoisempaa lienee kuulla, kuinka Petrin lähiesimiehelle heittämästä ideasta rakentui aivan uusi tuote – ja Petri siitä myös asianmukaisesti palkittiin.

Jos asiat ovat kunnossa, viestikää niistä! Nimittäin jos ette viesti, voi käydä niin, että potentiaalinen hakija ajattelee firmassa olevan väkisinkin jotain vialla. Aktiivinen viestintä kun luo myös läpinäkyvyyttä ja päinvastoin. Tästä ei nyt tämän enempää, mutta jos tämä kulma kiinnostaa, lue tuo:

https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/markkinointi-riisuu-organisaation-alasti-arttu-kayhko-mu-kolumni

Jos olet joskus miettinyt, miksi esimerkiksi joku tv-mainos on niin paska kuin se on, niin juuri tämän takia. Kun uskallus puuttuu, keskitytään siihen, että ei vaan tule sanomista. Lopputulos on sen mukainen.

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

Mitä Pena sanoi?

Bloogie Joskus kulmahuoneen todellisuus ja lattiatason realismi eivät kuitenkaan osu ihan yksi-yhteen.   30 vuotta talossa työskennellyttä sorvari Penaa haastatellaan yhtiön verkkosivuilla julkaistavaa työntekijätarinaa varten….

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.