Puolet jättää hakematta, jos et herätä kiinnostusta

Kategoriat Bloogie
  • Jopa 48 % vastanneista kertoi jättäneensä hakematta työtä, koska työnantaja ei vakuuttanut.
  • Vain 27 % työnhakijoista on sitä mieltä, että työnantajat kykenevät erottumaan toisistaan.

Voi hyvän tähden. Taas on kaivettu esiin karuja lukuja rekrymarkkinoinnista. Yllä olevat luvut on napattu Työnantajabrändi ja rekrytointimarkkinointi Suomessa 2024 -tutkimus (Duunitori Oy ja Taloustutkimus).

Kyse ei ole siitäkään, etteikö ongelma olisi tiedossa. Saman tutkimuksen mukaan nimittäin:

  • Vain 32 % ajatteli, että heidän organisaationsa työnantajaviestintänsä on erottuvaa.
  • Vain 37 % oli sitä meiltä, että työnantajaviestintänsä vasta kohderyhmän tarpeita.

Rekrytointikin on viestintää

Internet ja sosiaalinen media ovat tehneet jokaisesta yrityksestä median ja sitä kautta kaikesta yhä enemmän myös viestintää. Ja sitä myös tehdään: saamme silmiemme eteen tuhansia kaupallisia viestejä päivittäin. Ja kun kaikkea on tarjolla useiden tarjoajan toimesta, on joukosta erottautuminen tärkeää.

Sama koskee niin tuotteita ja palveluita kuin rekrytointejakin.

Markkinointi koetaan vieläkin usein pakolliseksi kulueräksi, ja samaan laariin tässä mielessä putoavat myös työnantajabrändäys ja rekrymarkkinointi.

Vaan toisinhan on laita, todellisuudessa. Siinä missä markkinointi ja brändin rakentaminen on (pitäisi olla) investointia tulevaan, tulisi myös työnantajabrändin määrätietoiseen kehittämiseen suhtautua samalla tavalla.

Laita ainakin nämä kuntoon

Mikäli aika ei vielä(kään) ole kypsä työnantajabrändin miettimiseen isommassa kuvassa, ihan perus-perusasioiden olisi ainakin syytä olla kunnossa. Jos perusteet ovat persiillään, niiden päälle rakennellut viritykset eivät kestä lähempää tarkastelua.

Työnhaku Suomessa 2023 -tutkimuksessa nousi esille muutama perusasia, jotka jokaisen työntekijää hakevan yrityksen tulisi ottaa nyt tarkasti mietintään. Duunitori Oy:n teettämään tutkimukseen osallistui 3626 18–64-vuotiasta suomalaista elokuussa 2023. Heidän mukaansa:

  • Työnantaja ei vaivaudu lähettämään perusteltua viestiä hakijalle, jota ei valita tehtävään.
  • Hakuprosessin aikana ei saa palautetta.
  • Palkkaa ei kerrota työpaikkailmoituksessa.
  • Työpaikan kulttuurista ja ilmapiiristä ei saa riittävästi tietoa.
  • Työnantaja ei erotu muista vaihtoehdoista.

Nuo asiat kuntoon laittamalla erottuisit jo (siitä huonommasta) joukosta.

Nämähän eivät ole mahdottomia korjata, eiväthän?

 

Lukaise nämäkin:

    • https://duunitori.fi/tyoelama/rekrytointitutkimus-osaajapula-kolumni
    • https://duunitori.fi/rekrytointi/rekrytointitutkimus

Rookiemedia

Ota yhteyttä!