Carbon cowboys to the rescue - Rookie Communications

Carbon cowboys to the rescue

Carbon cowboys to the rescue

Projekti: Viljelijöiden ympäristöteot esiin!

Asiakas: Ruokavirasto

Kampanja: Puhdas valintakysymys

Ympäristöasiat puhuttavat ihmisiä enemmän kuin koskaan, ja siinä keskustelussa maanvijeljät ja tuottajat saavat usein roiston viitan kannettavakseen – turhaan. Monella maatilalla ympäristön eteen tehdään enemmänkin kuin lain minimit määräävät. Tämän halusimme asiakkaamme kanssa nostaa mukaan yleiseen tietouteen ja keskusteluun.

HAASTE

Ympäristökeskustelussa vellovat valtoimenaan monenlaiset mielipiteet, ja kovimmin äänessä olevien perustelut kannoilleen ontuvat usein eniten. Toisaalta on olemassa joukko ihmisiä, joita ympäristöasiat kiinnostavat, mutta jotka eivät ole löytäneet omaa näkökulmaansa asiaan.

Jotakuinkin tällaisesta asetelmasta lähdettiin rakentamaan Ruokaviraston ”Puhdas valintakysymys” -kampanjaa, jonka keskiössä olivat tarinalliset haastetteluvideot sekä niiden ympärille rakennettu laskeutumissivusto artikkeleineen.

RATKAISU

Esihaastattelimme, kuvasimme ja haastettelimme kolmen tilan yrittäjiä; Lempäälässä, Kiruvedellä ja Tyrnävällä. Jokaisesta tilasta tuotettiin oma videonsa, sekä siihen liittyvä blogiartikkeli laskeutumissivulle. Artikkelien lisäksi laskeutumissivulle koostettiin syventävää tietoa muun muassa maatalouden ympäristötuista ja muusta aiheeseen liittyvästä.

Markkinointikanavaksi valikoitui Facebook. Tavoitteita oli kaksi: videoiden katselu ja asiakkaan verkkosivulle klikkaaminen. Neljän viikon ajan tavoitteita ajettiin neljällä kampanjalla, 15 mainosjoukolla ja 36 eri mainosversiolla.

Lisäksi asiakkaan FB-kanavalle tehtiin orgaanisia postauksia video- ja still-kuvasisällöin, joita markkinoitiin myös rahalla.

VIDEOT:

TULOKSET

Tätä kirjoitettaessa viimeiset kampanjat ovat vielä hieman kesken, mutta jo nyt voidaan puhua onnistumisesta. Kampanjat luotiin kahteen tavoitteeseen: sivuklikkauksiin ja videon näyttöihin.

Maksetulla mainonnalla neljän viikon kampanja tuotti seuraavanlaisia lukuja:

  • Mainosten näyttökerrat: 668 216 kpl
  • Kattavuus: 216 805 käyttäjää
  • Linkin klikkaukset: 15 856 kpl
  • Videon näyttökertojen määrä (15 sekunttia -100%): 40 712 kpl
  • Videotoistojen aloitukset: 517 278 kpl
  • Julkaisujen reaktiot: 4 265 kpl (tykkäykset yms.)
  • Julkaisujen kommentit: 314 kpl

Asiakkaan FB-tilille tehdyt orgaaniset videopostaukset keräsivät myös runsaasti jakoja ja kommentteja. Alla olevat luvut sisältävät myös rahalla ostettujen mainosten keräämiä sitoutumisia ( = reaktiot, kommentit, jaot, julkaisujen klikkaukset) :

Tyrnävän video:

  • Tavoitettu: 96 617 kpl
  • Sitoutumiset julkaisuun: 3690 kpl
  • Tykkäykset: 1070 kpl
  • Kommentit: 69 kpl
  • Jaot: 112 kpl

Lempäälän video:

  • Tavoitettu: 68 742 kpl
  • Sitoutumiset julkaisuun: 2639 kpl
  • Tykkäykset: 708 kpl
  • Kommentit: 36 kpl
  • Jaot: 100 kpl

Kiuruveden video:

  • Tavoitettu: 52 909 kpl
  • Sitoutumiset julkaisuun: 1866 kpl
  • Tykkäykset: 680 kpl
  • Kommentit: 58 kpl
  • Jaot: 41 kpl