Martti ja käyttämätön paskatikku

Kun Suomen Syöpärekisterin tavoitteena oli saada yli kuusikymppiset miehet osallistumaan vapaaehtoisiiin suolistosyöpäseulontoihin, puhuimme sisusta, kaveruudesta, lotosta ja makkarasta sekä siitä käyttämättömästä paskatikusta, joka Martin kohtaloksi koitui.

Kaikki lähti liikkeelle kuolinilmoituksesta, Martin kuolinilmoituksesta. Hän oli kuollut suolistosyöpään.

Martti_kuolinilmo

Tästä ideasta loimme suolistosyöpäseulontakampanjaa varten kaivinkoneenkuljettaja Martti Virtasen, joka ei ollut halunnut tehdä kotiin postitettua suolistosyöpätestiä, koska siinä olisi pitänyt ”tonkia omaa paskaa tikkuun ja purkkiin”, kuten Martti itse olisi asian ilmaissut.

Siksi Martin sisuksia kalvanut suolistosyöpä oli jäänyt huomaamatta ajoissa. Kun se viimein havaittiin, oli syöpä jäytänyt Martin saattohoitokuntoon.

Novelli muutti Martin lihaksi

Konseptin pohjaksi kirjoitimme Martin tarinan mininovelliksi. Novellissa maalattiin Martin sielunmaisema, elämä sekä sen käänne- ja kipukohdat.

Novellin pohjalta kirjoitettiin neljä videota, joissa Martin elämää käytiin läpi vaimon, perheen, ystävän ja työkaverin kautta. Samalla suunniteltiin videoihin liittyvät still-kuvat. Novellista jalostettiin mainokset televisioon ja paikallisradioihin. Still-kuvista ja novellin sisällöistä kiteytettiin vielä joukko lehti-ilmoituksia maakunta- ja paikallislehtiin.

Novellin kotipesäksi luotiin Ilman syöpää -sivuston alle oma kampanjasivu, jonka osoitteeksi tuli näinkävimartille.fi.

Novellin lisäksi sivulla kerrottiin marttimaiseen sävyyn perustietoa suolistosyövästä ja seulonnoista.
Koska asiat esitettiin Martille ominaiseen tyyliin, olivat otsikot ”Suolistosyöpä luonnonkuoressa” ja ”Seulonta tekee paskatikusta asiaa”.

Laaja mediamix rajatulla alueella

Kampanjan tavoitteena oli herättää kohderyhmän huomio ja saada heidät osallistumaan seulontoihin. Kampanjan maantieteelliseksi alueeksi oli määritelty Tampere, Oulu sekä muutamia kuntia Turun läheisyydestä.

Kanavat:

  • MTV3
  • Radio 957
  • Radio Pooki
  • Aamulehti
  • Kaleva
  • Kaarina-lehti
  • Kunnallislehti
  • Facebook

Neljä viikkoa kestänyt kampanja sai kohderyhmässä erinomaisen vastaanoton.

Kampanjasivulla oltiin keskimäärin lähes viisi minuuttia, eli Martin tarina imaisi ihmiset mukaansa.

Kommentit ja palautteet olivat lähes pelkästään myönteisiä. Kampanjaa kiiteltiin ihmisläheiseksi, suoraksi ja tunteita herättäväksi.

Tämä oli myös asiakkaan alkuperäinen tavoite. Tehdä syöpäseulontakampanja, joka herättää tunteita, pistää ajattelemaan ja saa ihmiset toimimaan.

Tässä Martti onnistui.

Näin Martti heräsi henkiin

LEHTI-ILMOITUKSET:

Martti-kampanjan lehti-ilmoitus, leski sohvalla

Martti-kampanjan lehti-ilmoitus, soutaja yksin verkoilla

Martti-kampanjan lehti-ilmoitus, kirves puupölkyssä

VIDEOT