Slogan vie nimeä peremmälle

Kategoriat Bloogie

Bloogie

Onko slogan pelkkä letkautus vai terävänäköinen kiteytys? Esimerkkejä tarkastelemalla päätykäämme jälkimmäiseen!

Slogan = Iskulause = Mainoslause

Miksi slogan? Ne ovat yrityksen kulmakiviä markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa. Niiden avulla yritykset välittävät viestin ja luovat mieleenpainuvan kuvan olemuksestaan ja tarjoamistaan tuotteista tai palveluista. Hyvä slogan on lyhyt, selkeä ja ytimekäs.

Mieti sloganeita, jotka tiedät. Mitään ei välttämättä heti nouse mieleen, mutta kun luet seuraavat, ajattelet “niin tietysti”.

“Just Do It” – Nike

“Think Different” – Apple

“Finger Lickin’ Good” – KFC

“Invented for life” – Boch

“Impossible is Nothing” – Adidas

Yllä kirjatut ovat tunnettuja ulkomaisia brändejä ja heidän iskulauseita, jotka kuuliaisina kuluttajina tunnistamme jo nopeasti. Mutta entäpä suomalaiset brändit? Tunnistammeko ne sloganin perusteella? Seuraavaksi alla listattuna suomalaisten yritysten sloganeita. Tunnistatko ne?

“Fiksun ostamisen puolesta”

”Illaksi pois kotoa”

“Nopeasti hyvään hoitoon”

“Kesän paras päivä”

“Yhteisellä matkalla”

Yritykset sloganeiden takaa paljastuvat tämän blogin lopussa.

Yksi esimerkki huonosta sloganista voisi olla “Meillä on kaikkea” tai “Laajan osaamisen talo”. Tällaiset sloganit ovat usein liian yleisiä ja epäspesifejä. Niissä ei ole tunnistettavuutta tai erottautumista. Ne eivät myöskään anna asiakkaille syytä muistaa yritystä tai sen tarjoamaa arvoa. Huonot sloganit ovat vain täyteainetta verkkosivulla tai t-paidan helmassa. Ne eivät auta yritystä luomaan vahvaa brändiä tai välittämään tärkeää viestiä asiakkaille.

Slogan voi olla outo ja erottuva! Slogan saa erottua kilpailijoista ja luoda erikoisuudellaan muistettavan brändin. Slogan on onnistunut, jos se outoudellaan puhuttelee yrityksen tärkeimpiä asiakasryhmiä.

On kuitenkin varottava, ettei viesti ole liian hämärän rajamailla tai epäselvä. Sellainen voi heikentää tehoa brändin rakentamisessa ja viestinnässä. Asiakkaat voivat olla hämmentyneitä tai epävarmoja siitä, mitä slogan tarkoittaa tai miten se liittyy yritykseen. Tärkeintä on löytää tasapaino erottuvuuden ja selkeyden välillä.

Yksi ja sama iskulause ei välttämättä toimi kaikessa ja kaikkialle. Se ei heti tarkoita, että se on vaihdettava. Sloganeita voi olla useampi. Erilaisia sloganeja voidaan tarvita esimerkiksi eri kohderyhmille. Tämä voi auttaa välittämään erilaisia viestejä ja luomaan erilaisia brändikuvia. Tunnettuja usean sloganin hyödyntäjiä ovat esimerkiksi McDonald´s, Coca Cola ja Toyota.

Mitä se slogan sitten parhaimmillaan on? Se on lupaus yrityksestänne. Punainen lanka, jonka läsnäolo huokuu tekemisestä läpi silloinkin, kun sitä ei ole printattu kissankokoisin kirjaimin seinälle.

Jos tällainen oma iskulauseke on vielä muodostamatta tai nykyinen ei enää istu, ottakeepa hyvä asento ja vastailkaa seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mikä on teidän tärkein arvonne?
  2. Mikä on teidän visionne ja missionne?
  3. Miten erotutte kilpailijoista?
  4. Minkälaisia asiakkaita haluatte?
  5. Minkälaisia tuotteita tai palveluita tarjoatte?
  6. Minkälaisia tunteita haluatte herättää asiakkaissa?
  7. Mikä on yrityksenne ominainen piirre tai tunnusmerkki?
  8. Minkälaista tarinaa haluatte kertoa asiakkaille? Tai minkälaista tarinaa teistä kuulee kerrottavan?
  9. Miten haluatte tulla muistetuksi asiakkaiden keskuudessa?

Kirjaa vastauksia ylös ja havainnoi. Mitkä sanat toistuvat? Mikä teema kantaa?

Niin ja hei – sloganjumppaa suoritetaan myös Rookien toimistolla, hyvällä menestyksellä. Jos haluatte apua viestin kirkastukseen, pirauttakaa vaikkapa meidän Käyhkölle. Rookien sessioissa USP kaivetaan esille aina.

Sitten vielä ne suomalaiset yritykset sloganeiden takana;

“Fiksun ostamisen puolesta” – Tokmanni

”Illaksi pois kotoa” – Finnair

“Nopeasti hyvään hoitoon”- Terveystalo

“Kesän paras päivä” – Tykkimäki

“Yhteisellä matkalla” – VR Group

Monta meni oikein?

Rookiemedia

Kategoriat Bloogie

Mitä Pena sanoi?

Bloogie Joskus kulmahuoneen todellisuus ja lattiatason realismi eivät kuitenkaan osu ihan yksi-yhteen.   30 vuotta talossa työskennellyttä sorvari Penaa haastatellaan yhtiön verkkosivuilla julkaistavaa työntekijätarinaa varten….

Lue lisää

Ota yhteyttä

Autamme asiakkaitamme voittamaan kilpailun osaajista, joiden perässä ovat kaikki. Ja pitämään heistä myös kiinni.