Tarinallistamista luovuusrajoitteisille
Bloogie
Mitäpä kertoo sinulle, arvoisa pk-yrittäjä ja/tai pk-yrityksen ulkoistettu vetojuhta, termi ”tarinallistaminen”? Sitähän me markkinointiosaston porukat kiivaasti kehotamme tekemään. Että tarina, muistijälki ja ostava asiakas! Leirinuotio roihuamaan ja prospektit vaeltavat paikalle kuin sopulit luottokortti somasti nököhampaiden välissä.
Anna kun arvaan. No meidän firman tarina ja sitten… Ihan kielen päällä on se toinen jutska… Silloin kurssilla siitä puhuttiin… Kyllä se kohta tulee…
Kuten moni muukin asia markkinoinnissa, tarinallistaminen on onnistuttu polkemaan niin syvälle jargonian ja vaaleansinisten pikkutakkien hyhmäiseen suohon, ettei moni yritys jaksa uhrata vaadittavaa 45 minuuttia, että miettisi, mitä tämä heidän kohdallaan tarkoittaisi. Autetaan täten henkilöä mäessä – eikä mene edes sitä kolmea varttia.
Ja kyllä. Tarinallistamisessa pystytään menemään tosi syvälle, ja on yrityksiä, jotka ovat tehneet siitä suorastaan taidetta. Nyt emme puhu heistä.
Tarinallistamisen idea toden totta on jäädä muistiin. Se onnistuu niin, ja vain niin, että potentiaalinen asiakas pystyy samaistumaan yrityksen markkinointiviestintään. Aivan aluksi on siis kirkastettava, kenelle viestitään, ja miksi tarjoomasi pitäisi heitä ensinkään kiinnostaa.
Tästä eteenpäin tarinallistaminen on käytännössä kiinnostavasti paketoitua myyntipuhetta, jonka tavoitteena on poistaa viimeisetkin epäilyksen häivähdykset ostajan mielestä ja vakuuttaa potilas, että juuri sinun yritystäsi tässä ollaan etsitty kaikki nämä minuutit/päivät/viikot/kuukaudet/vuodet.
Me käytämme tarinoinnissa seuraavaa kaavaa:
- LUPAUS: Mikä on ydinviestisi eli lupauksesi asiakkaalle?
- TODISTE: Mitä todisteita (muut käyttäjät, kasvu ym.) sinulla on, että tuotteesi/palvelusi toimii?
- ONGELMA: Mitä haasteita/ongelmia tuotteesi ratkaisee?
- TOIMENPITEET: Miten autat asiakastasi? Mitkä palveluvaiheet sinulla on? Mitkä vaiheet vievät kohti ratkaisua?
- ISO KUVA: Mihin laajempaan kehykseen tämä liittyy?
- TOIMINTA: MIhin toimenpiteisiin unelma-asiakkaasi pitää ryhtyä? Mitä tarjoat hänelle seuraavaksi askeleeksi?
Mistä esimerkkinä oman verkkosivumme esittelyteksti:
Markkinointi muuttuu kuluerästä investoinniksi sillä sekunnilla, kun pystymme todentamaan panostuksen tuoton. Siinä pystymme yritystäsi auttamaan. (LUPAUS)
Vasta sen jälkeen palaset alkavat loksahdella paikalleen ja
* tiedämme, millaista sisältöä kannattaa tuottaa, minkä verran ja mihin kanaviin
* tiedämme, onko mediabudjettimme oikealla tasolla
* tiedämme, kannattaako meidän maksaa Rookie Communications Oy:lle heidän pyytämänsä suolaiselta tuntuva korvaus. (TOIMENPITEET)
Ja mikä tärkeintä, tiedämme, miten markkinointi voi auttaa yritystänne kasvamaan. (ISO KUVA) Sen takiahan sinä tätä luet, eikös vain?
Kun markkinointistrategia on luotu, etsimme laajasta osaajaverkostostamme tiimiin oikeat tekijät. (TOIMINTA)
Tällä toimintamallilla sinun ei koskaan tarvitse pelätä sitä, että asioita tehdään sen takia, että se sattuu olemaan markkinointikumppanin oman liiketoiminnan kannalta kannattavinta.
Sen sijaan pystymme arvioimaan puolueettomasti ja rehellisesti, missä järjestyksessä ja laajuudessa asioihin kannattaa mielestämme panostaa. (LUPAUS)
Tällä mallilla pystymme ratkaisemaan pk-yritysten markkinoinnin kolme suurinta ongelmaa: (ONGELMA)
- Markkinoinnista puuttuu punainen lanka ja kumppani, joka pitäisi kokonaisuuden kasassa.
- Markkinoinnin panos-tuotto-suhde on hämärän peitossa.
- Kumppaneiden vilpittömyyteen ja/tai osaamiseen ei uskalleta luottaa.
Tästä syntyy Rookien tapa toimia ja oma missio:
Haluamme kasvaa asiakkaidemme kanssa, emme kustannuksella.
Kokemuksemme mukaan tuottavan markkinoinnin kokonaisuus muodostuu samoista kahdeksasta osasta noin 80 prosentilla pk-yrityksistä toimialasta riippumatta. (TODISTE)
Varaa aika palaveriin oitis. Pannaan homma rokkaamaan. (TOIMINTA)
Kyseinen sivu löytyy täältä: https://www.rookiecom.fi/yrityksille ja tarinallistamista olemme käytännössä toteuttaneet muun muassa näissä 887 videoblogissa ja näissä 88 podcastissa – and counting.
Kun asiakkaan kannalta se olennaisin on kertaalleen kirjoitettu auki, muu turinointi helpottuu kummasti, ja esimerkiksi seuraavat asiat on paljon helpompi naulata:
– mikä on brändimme ydin eli se kaikista tärkein (ja törkein) lupaus, jonka asiakkaillemme annamme
– millaisia sisältöteemoja isosta tarinasta irtoaa, mihin kanavaan ja missä formaatissa (aka. sisältöstrategia)
– kuinka käsikirjoitamme ostopolun eli mitkä ovat markkinointimme koukku, tarina (yllä kerrrottu tai kohdennetumpi tavoitteesta riippuen) ja tarjous
– miten samaa viestiä saadaan tuutattua asiakkaan suulla (asiakastarinat)
Tämän jälkeen voidaan palkata Joonas Nordman, Rookie Communications Oy tai kummityttö Emmi hoitamaan luova toteutus. Tai napataan itse kännykällä kuva, joka kertoo enemmän kuin tuhat kirjoitusvirhettä. Mutta lähde siitä olennaisesta liikkeelle, muuten paketissasi on vain koreat kuoret.
Ja joo, kyllä yrityksen tarinallakin on merkitystä. Mistä ollaan tultu, mihin ollaan menossa, mitkä ovat arvomme ja mikä on missiomme, kiinnostaa kyllä potentiaalista asiakasta – mutta vasta siinä vaiheessa, kun hän yrityksestäsi lisää tietoa halajaa. Äläkä lakaise maton alle niitä vaikeitakaan aikoja, päinvastoin. Hästäk samaistuminen.
Sitä odotellessa tarinan sankarin pitää olla ihan joku muu kuin sinä itse. Voit itse miettiä, kuka se mahtaisi olla.
PS. Jos kiteyttäminen tuottaa tuskaa, lähde liikkeelle juonimalla yrityksellesi slogan (tai ota nykyinen uudelleentarkasteluun). Kuka siinä on tarinan sankari? Inspiraatiota urakkaan saat vaikkapa tuolta: https://blog.hubspot.com/marketing/brand-slogans-and-taglines