Tärkein mittari on myynti (Part 2) - Rookie Communications

Tärkein mittari on myynti (Part 2)

Tärkein mittari on myynti (Part 2)

Edellisessä blogissani oikaisin mutkissa ja sanoin, että tärkein mittari on myynti. Tai myynnin kehitys. Olen edelleen samaa mieltä.

Ei pidä ymmärtää väärin – totta kai liikeyritys voi, ja sen soisikin, olevan kaikkea sitä, mitä niin moni nykyään ainakin väittääkin olevansa: vastuullinen, ympäristöä ajatteleva, jne. Mutta jotta se voi olla ylipäänsä olemassa, sen on ensisijaisesti tehtävä bisnestä, kauppaa, rahaa.

Mutta ei nyt upota retoriikan suohon tässä kohtaa.

Tarkoitus on syventää viimekertaista ajatusta konkretian kautta. Se on tässä hommassa joskus valitettavan kaukana, pyrkimyksistämme huolimatta – vaikkakin olen näkevinäni snadia muutosta. Hötönpuhuminen vähenee, ja markkinoinnin toimien tehokkuutta tarkastellaan yhä enemmän tuloksen kehittymisen kautta.

Voi tietenkin olla, että tämä tapahtuu vain minun ammatillisessa kuplassani, tai on jopa pelkkä haave omassa, paskapuheeseen väsyneessä supranasaalissani – niin tai näin, tervehdin muutosta ilolla.

Hötönpuhuminen vähenee, ja markkinoinnin toimien tehokkuutta tarkastellaan yhä enemmän tuloksen kehittymisen kautta.

Tietenkään asiakas, jolle markkinointi on enemmän kiinteä kuluerä kuin investointi, ei aseta markkinoinnille myöskään kummoisia tavoitteita.

Mutta onko se myös näin: usein meidänkin puolella pöytää pelätään asettaa markkinoinnille selkeää tavoitetta, koska se tarkoittaa samalla, että oma työmme tulisi samalla selkeillä kriteereillä arvioitavaksi?

Toivottavasti ei.

Lopulta kaikki on hyvin simppeliä.

Jos tavoitteesi 100 uutta sopimusta, ja saat sopimuksen irti keskimäärin 10 liidistä, tarvitset yhteensä 1 000 uutta liidiä, nykyisten päälle, päästäksesi tavoitteeseesi.

Tästä minä lähtisin niin kovin mieluusti liikkeelle. Mistä nuo liidit tulevat? Kuka ne perkaa? Riittäkö resurssi toimittaa, jos kaikki menee nappiin? Minkälainen on kauppaan päätyvä asiakas keskimäärin?

Kun nämä seikat ovat tiedossa, ja vasta sitten, voidaan alkaa miettiä kohderyhmälle sopivia äänen- ja värisävyjä ja sen sellaisia.

Niitä me kyllä keksitään. Mutta pohjaksi tarvitaan kivenkovaa faktaa ja kristallinkirkas tavoite.

Peace & love.