Tee ainakin nämä 3 asiaa oikein
Bloogie
Tiettyjen perusasioiden on oltava kunnossa, olipa yrityksen tavoitteena sitten kumpi hyvänsä. Ohessa näkemykseni jokaisen yrityksen markkinointiviestinnän minimitasosta armon vuonna 2022.
Kasvuyrityksistä puhuttaessa on tärkeää ymmärtää, että ne todella ovat oma lajinsa yritysten kirjossa. Jos kasvua todella aktiivisesti tavoitellaan, asioita on vain kerta kaikkiaan tehtävä toisin kuin niissä yrityksissä, joissa tavoite on ”säilyttää markkinaosuutensa” (lue: selvitä tilinpäätöksestä toiseen).
Se vaatii sekä aktiivista lisämyynnin tavoittelua että suunnitelmallista turpaan ottamista. Kuten vanha lasvegasilainen sananlasku sanoo: ”you gotta loose some to win some”.
Mutta tiettyjen perusasioiden on oltava kunnossa, olipa tavoitteena sitten kumpi hyvänsä. Ohessa minun näkemykseni jokaisen yrityksen markkinointiviestinnän minimitasosta armon vuonna 2022.
1. Verkkosivut.
Jotta firmasi on olemassa, sen ei ole pelkästään löydyttävä internetistä, vaan myös näytettävä uskottavalta. Sivuston on toimittava hyvin kaikilla päätelaitteilla mobiilista desktoppiin, sen on näytettävä hyvältä ollakseen uskottava ja sivustolta on löydyttävä kaikki tieto, jota mahdollinen asiakkaasi yrityksestäsi / tuotteistasi on vailla.
2. Brändi.
Liittyy osin edelliseen, mutta myös kaikkee muuhun. Tarvitset vähintään logon, värimaailman, typografian ja kuvaohjeen.
Ja pidä niistä sitten kiinni, kaikessa markkinointiviestinnässäsi. Nämä auttavat asiakkaitasi tunnistamaan sisältösi heti ensi silmäyksellä – ja jäät mieleen.
3. Henkilöstö.
Kumpikaan edellisistä ei auta sinua pätkääkään, mikäli myymäläsi tiskin takana seisoo hymyyn (empatiasta puhumattakaan) kykenemätön mölökki, joka kokee jokaisen sisään kävelevän asiakkaan enemmän riesana kuin mahdollisuutena.
Liian usein näkee brändi-ilmeeseen ja myymälän lay-outiin tehdyn satojen tuhansien panostuksen romuttuvan siihen, että myymälähenkilökunnaksi on napattu ensimmäinen halukas, jonka työhön perehdytys on ollut luokkaa: ”työaika kasista neljään, ruokatunti 30 minuuttia kello 11, tuossa kassan avaimet”.
Valkkaa henkilökuntasi ja perehdytä heidät tehtäviinsä ja yrityksesi arvoihin huolella.
Jos nuo ovat jiirissä, olet jo aika pitkällä. Liiketoimintasuunnitelmasi (onhan sinulla sellainen, onhan?) toteuttaminen helpottuu huomattavasti.
Älä kuitenkaan jätä siihen.
Nyt sinulla on perustyökalut pakissa, ja voit alkaa hommiin: laatimaan markkinointistrategiaa, joka mahdollistaa liiketoimintasuunnitelmaasi (onhan sinulla sellainen, onhan?) kirjattujen tavoitteiden saavuttamisen.
Siitä voidaan jutella lisää. Lukaise alkuun vaikka tämä, ja ota sitten yhteyttä johonkin markkinoinnin strategioita tekevään toimistoon.
Antoisaa viikkoa!